Till: Jonas Olsson (Ägare och styrelseordförande, Balticgruppen AB) och Anna Flatholm (Stadsarkitekt, Umeå Kommun)

Bevara Lasarettsbacken!

Det är dags att låta Balticgruppens spända muskler slappna av. Lasarettsbacken 1A, 1B och 3 ska inte rivas. I de tidstypiska husen från 1945 och 1950 bor unga och gamla, studerande och arbetande. Det är centralt, trevligt och billigt. Det är för bra för att vara sant. Vi förstår att rivningsgripen lockar er.

(tidigare adressnamn: Strombergs väg och Lasarettet)

Lasarettsbackens gula hus byggdes som läkarbostäder och har sedan dess inhyst kollektiv och andra stora familjer. Inte sällan möter vi människor som antingen har bott, vuxit upp, haft en vän eller varit på fest här. Husen tillhör en svunnen tid och ett lyckligt nu. De bör även tillhöra framtiden.

Tillsammans för ett bättre Umeå!

Denna namnlista är skapad av konstnärsduon Clara Diab och Mads Christoffersen som i våras skapade och curerade utställningen "The Danger of a Simple Story", i vilken bilden av ett växande Umeå nyanseras. Situationen med privata företag som exploaterar mark och höjer hyrorna engagerar många runt om i Sverige och vi uppmanar dig därför att dela namnlistan på Facebook och andra sociala medier!
Umeå, Sverige

2024-07-06 10:27:44 +0200