Till: Kulturminister Parisa Liljestrand

Rädda Konträr från nedstängning!

Den 1:a September i år tvingades KONTRÄR, på grund av avsaknad av grundläggande verksamhetsstöd, stänga dörrarna för allmänheten till förmån för kommersiella uthyrningar. Det innebär att höstens kommande föreställningar är inställda.

Sedan KONTRÄR öppnade sina dörrar 2022 har 50  premiärer presenterats där skapade av över 200 scenkonstnärer. KONTRÄR fyller, som Sveriges enda   gästspelsscen för kontemporär scenkonst, en viktig funktion i Stockholm och ger plats åt verk som inte visas någon annanstans i landet. Bland de gästspel som nu ställs in i höst som en direkt effekt av detta avslag från Kulturrådet ingår verk av några av världens mest framstående scenkonstnärer som alltså inte går att se på någon annan teaterscen i Sverige.

I den motivering  som Kulturådet gav KONTRÄR för sitt avslag på deras ansökan om verksamhetsstöd stod det bland annat att “Stockholm är mättat på scener”.  Detta tycker vi är en förbryllande motivering.  Om man jämför med nästan vilken annan huvudstad i Europa är de scener vi har så få att det tvärtom just nu råder en akut brist på scener i Stockholm och resten av landet. Efter pandemin, låkonjuntur och tidöregeringens beslut att blockera de återväxtstöd paket till kulturen som tagits fram är läget redan mycket allvarligt.  De få nya scener som lyckats öppna i Stockholm de senaste decennierna står inte i närheten av det antal som behövt stänga ned efter den långa period av ekonomiska nedskärningar som gjorts inom kultursektorn. De fria scener som fortfarande hankar sig fram har nästan samtliga haft samma konstnärliga ledning de senaste 20-30 åren. Var ska de nya generationerna av scenkonstnärer ta vägen?

Den positiva effekten av att KONTRÄR öppnade sin scen i Stockholm var omedelbar. När en sån här scen öppnar blir det som en inkörsport för kontemporär scenkonst i hela staden dit alla flockas för att ta del av de verk som de flesta av oss aldrig hade haft möjlighet att ta del av annars. Länge har vi i Stockholm längtat efter en scen som Blackbox i Norge eller the Barbican i London där vi gemensamt kan få ta del av det senaste inom både inhemsk och internationell scenkonst.  Trots den höga publik beläggningen KONTRÄR haft på alla föreställningar så sträcker deras värde alltså sig långt bortom vad som går att mäta i ekonomiska intressen. Och här kommer vi kanske till kärnan i problemet: Efter det avslag på sitt verksamhetsstöd som KONTRÄR emottagit så är läget  så akut att de  nu anordnar en mecenatkväll för att de helt enkelt står utan alternativ.

Vi tycker det är mycket oroande att det är dit många teatrar nu tycks behöva röra sig . För om teatern, och framförallt de fria grupperna, börjar bli beroende av så kallade “mecenater”, dvs ekonomiska bistånd från företag eller privatpersoner, för att överhuvudtaget kunna hålla öppet, då börjar vi hamna i ett läge där det fria kulturlivet inte längre är fritt. Där själva stommen inom att vara en demokrati med yttrandefrihet börjar spricka. Parisa du har som kulturminister talat om vikten av en kulturkanon, men vi vill understryka att kulturen inte är ett museum eller något som finns i det förflutna och enbart skall förvaltas. I ett demokratiskt land som Sverige har regeringen och du som kulturminister ett ansvar att värna om vår yttrandefrihet genom att säkerställa det statliga ekonomiska stöd som behövs för att vi inte ska bli beroende av privata ekonomiska bidrag.

Vi förstår att det är dystra tider just nu för hela samhället. Vi påstår inte här att det ska finnas obegränsade resurser för kulturen i tider av låg ekonomisk tillväxt, utan att de budget prioriteringar som regeringern görs ska vara i proportion till vad som är rimligt för att scenkonsten överhuvudtaget skall kunna fortsätta existera. KONTRÄR finns och behövs, att inte ge dem verksamhetsstöd så att de kan fortsätta vara öppna för allmänheten är om något ett slöseri med skattemedel som heter duga. I veckan meddelade regeringen att man under 2025-2027 avsätter 84 miljoner kronor till Riksantikvarieämbetet för att man ska kunna säkra transporter och evakueringsmagasin av värdefulla kulturföremål vid höjd beredskap eller krig. Men vad kommer att finnas kvar att skydda om ni fortsätter att strypa den finansiering som livnär oss? Detta upprop är riktat till dig Parisa Liljestrand eftersom vi anser att du som Kulturminister är ytterst ansvarig i denna fråga. Om ingenting görs åt de akuta behov vi försöker larma er i regeringen om just nu så står vi just nu inte bara inför KONTRÄRS nedläggning utan en hel generation av fristående scenkonstnärer som inte kommer kunna fortsätta vara verksamma. Det är en katastrof som vi alla behöver hjälpas åt att förhindra och vi förväntar oss att du nu engagerar dig med oss för att lösa detta innan det är för sent. Vi välkomnar dig att möta oss på KONTRÄR och alla våra kollegor inom scenkonst och tillsammans finna lösningar på den här olyckliga situationen så att vi gemensamt kan säkerställa yttrandefriheten för vårt kulturliv och den fria konstens fortlevnad.

KONTRÄR fyller som Sveriges enda renodlade kontemporära gästspelsscen, en helt oersättlig roll inom svenskt kulturliv. Scenkonst är den säregna konstformen som man upplever direkt och i samma rum som den som framför verket. Det betyder således att det inte går att ta del av till fullo utan att vara på samma plats. Det är få förunnat att ha de ekonomiska förutsättningarna som krävs för att kunna resa runt i världen och se andra scenkonstverk och därför har hela vår scenkonstbransch ett behov av att det också kommer internationella gästspel till oss så att vi kan ta del av dem.
Men om KONTRÄR inte omedelbart får det ekonomiska stöd de behöver för att inte stängas ned så kommer inte det bara vara katastrofalt för scenkonstbranschen utan för hela Sveriges kulturliv och faktiskt hur vi som nation framstår i resten av världen.

Sverige är ett relativt litet land men om det är något vi är alltid legat i förgrunden för i resten av världen är det hur mycket vi dominerat kulturen trots vår storlek. . Nästan alla våra stora namn inom film, tv och teater har börjat sin bana hos de fria scenerna och sedan gått vidare till stora internationella karriärer. Nästan alla de som sökt sig till dessa scener har gjort det efter att själva ha varit publik. Utan de fria grupperna, utan de mindre scenerna, kan inte heller de stora, världsberömda namnen existera.

KONTRÄR är en helt oersättlig tillgång för hela kultursektorn och den måste få finnas kvar! Skriv under för att stötta dem så att de kan fortsätta vara det nav för internationell scenkonst i vårt land de så tydligt redan blivit.

Om vi alla hjälps åt att stötta KONTRÄR kan vi gemensamt rädda dem från total nedstänging och säkerställa att det fria kulturlivet kan fortsätta att utvecklas och bidra till hela Stockholms kulturliv.

Mer info om hur du kan hjälpa KONTRÄR hittar du här:
Östgötagatan 33, 116 25 Stockholm, Sverige

2024-09-16 00:48:22 +0200