Till: Politikerna Martin Pettersson (SD) och Caroline Henriksson (UP)

Återupprättad kollektivtrafik på landsbygden i Uddevalla kommun

Vi kräver att avtalet mellan Uddevalla kommun och Uddevalla Skolskjuts AB rivs upp, och att ett nytt avtal med Västtrafik ingås som återupprättar kollektivtrafiken på Uddevallas landsbygd till tidigare standard!

Vi vet att ni missat chansen till upphandling för ca två år sedan och ny upphandling kan göras först om ca 8 år. Men vi kräver vår kollektivtrafik tillbaka nu. Det går att lösa genom en extra beställning hos Västtrafik. Det är samma bussar, samma busschaufförer, turerna är desamma som innan ni tog över. Västtrafik är ett samtal bort. Det blir troligen dyrare än om man gjort rätt från början men samhällsekonomiskt är det värt det och vi kan inte vänta.

För en levande landsbygd - gör om gör rätt!

Hösten 2024 tog Uddevalla Skolskjuts AB över skolskjutsverksamheten från Västtrafik med löften om ett effektivare, tryggare och mer flexibelt system. Förändringen för oss medborgare har emellertid blivit motsatt: all kollektivtrafik på landsbygdens småvägar har försvunnit och vardagen har blivit svårare, otryggare och mer oflexibel. Följderna kan i många avseenden beskrivas som katastrofala:

- Landsbygdsbarn blir isolerade i hemmet och kan inte delta i fritidsaktiviteter eller ta del av läxhjälp.

- Föräldrar får gå ner i arbetstid för att få ihop livspusslet när barnen inte längre kan lösa transporterna själva.

- Gymnasieungdomar som inte beviljats skolskjuts kan inte längre köpa busskort, och unga som saknar A-traktor eller skjutsande föräldrar kan därför varje dag tvingas gå på livsfarliga vägar i vintermörker för att komma till skolan.

- Vuxna som saknar körkort eller bara vill låta bilen stå berövas möjligheten att åka kollektivt.

- Kostnaderna skenar för medborgarna när A-traktor och bil blir enda möjliga transportmedel till skola, arbete och fritidsaktiviteter.

- Medborgare över 70 år – som så sent som den 1 juli 2024 fick kostnadsfri kollektivtrafik i Uddevalla kommun – har plötsligt inga bussar att åka med.

- Kommunens möjlighet att nå EU:s klimatmål minskar.

Uddevalla, Sverige

2024-09-08 06:50:25 +0200