Till: Regionfullmäktige , Ordförande

Rädda liv istället för konst!

Dyrt konstverk på Malmös nya sjukhusområde leder till kritik
7, 9 miljoner kronor, så mycket har Region Skåne betalat för konstverket »Granens tid« som är placerat i det nya sjukhusområdet i Malmö.

– Region Skåne har ett stort underskott i budgeten. Det talas om att göra personalnedskärningar. Då är det klart att det blir upprörande när så här mycket pengar läggs på ett träd, säger Philip Syrén, med titeln Slöseriombudsmannen, som är en funktion på Skattebetalarnas förening.

– Naturligtvis finns det en poäng med konstnärlig utsmyckning, att i synnerhet sjukhusmiljöer inte ser ut som i DDR, men att lägga nästan 8 miljoner kronor på ett litet träd, samtidigt som sjukhusköerna i Region Skåne ringlar långa, det sticker i ögonen, fortsätter han.

Enligt GiveWells uppskattningar kostar det kring 30 000 – 50 000 kr att rädda ett liv (insatser mot malaria i Subsahariska Afrika). Alternativkostnaden för granen är alltså 200 liv. Kanske hade en plakett med texten ”Vi hade tänkt plantera en gran för 8 miljoner kr, men i stället räddade vi 200 liv.” varit ett fullgott alternativ eller hade något av de räddade liven (på frivillig basis) säkert kunna bidra med mindre konstverk, om än inte lika avantgardistiskt.
Frågan är om de resterande dryga 80 miljonerna kommer att kunna användas förnuftigt i stället, men som de säger i Kalifornien “It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”
Johan Häggström, ST-läkare (han/honom), Region Västernorrland.

Läs mer i artikeln: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/07/dyrt-konstverk-pa-malmos-nya-sjukhusomrade-leder-till-kritik/

Det är dags att pengarna prioriteras rätt och läggs på det mest kritiska. Hjälp till att skriva under & gör skillnad!

Region Skåne har ett stort underskott i budgeten. Det talas om att göra personalnedskärningar. Det är långa köer och patienter kan inte få den vård de behöver. Det kanske är dags att prioritera på ett annat sätt och lägga pengarna på vården och en mindre del på konsten.