Till: Du kan göra skillnad! Skriv under och sprid nu! Göteborgs Stad med Stadsbyggnadsförvaltningen behöver höra våra röster innan beslut fattas!

Rädda Skansberget & Rädda Skanstorget!

Vi behöver Skansberget som park!

Vi behöver denna yta som nära rekreationsområde som ger oss faktiskt syre! Vi behöver hela detta berg med dess grönskan ur miljösynpunkt, både bevara dess unika flora och fauna som här mitt i staden nu överlevt i mer än 100 år! Och som med sitt Skanstorg är en oerhört viktig plats för vår grundläggande historia. Som har alla förutsättningar att åter igen kunna bli en öppen välbesökt mötesplats i ett redan alltför tätbebyggt område.

Skansen Kronan med dess park är sedan länge Göteborgs stoltaste landmärke! Som vi alltid visar upp när vi vill marknadsföra staden och alla dess former av event.

Vi behöver unna oss, bevara hela denna park för oss ALLA kunna nyttja fritt! Varesig vi är boende i området, barn, studenter, omkring i staden, besökande turister och för alla kommande generationer…

Torg och platser är stadens DNA. Och ”grön stad” något vi fortsatt stolt önska vara. 🌳

Angående Skansparken och Skanstorget..

skrevs 1901 följande avtal mellan staten och staden:
”Staden skall på egen bekostnad  anordna nämnda område till en allmän plats samt därpå anlägga och underhålla park, varöver tillsyn skall utövas av staden avlönad väktare”.

Sedan 2 år tillbaka
diskuteras på ena sidan berget, från Kastellgatan längs med Risåsgatan ett förslag om en ny högstadieskola i flera våningar!

Och det långt gångna förslaget med nytt kvarter av 140 bostäder samt förskola m.m vid Skanstorget - är högaktuellt! Förslaget att bebygga större delen av torget har nu skickats ut på samråd av en majoritet i Stadsbyggnadsnämnden! Det sistnämnda förslaget utgör inte bara en stor del av torget utan delar av parken kring och längs med berget, in i Haga kommer förändras.

-Vill vi verkligen låta stora delar av berget med dess park och grönska försvinna!?
Skanstorget, Göteborg, Sverige

2024-09-20 17:34:25 +0200