Till: Regering och riksdag

Pendlarupprop: Växla upp för en hållbar jobbpendling nu!

Politiker på alla nivåer måste våga satsa på hållbar jobbpendling. Mitt i brinnande klimatkris duger det inte att ursäkta ökade klimatutsläpp med brist på folklig vilja och samtidigt inte göra nog för att förbättra våra förutsättningar att ta oss till och från jobbet på ett hållbart sätt.

Det behövs en rättvis omställning som både ser förutsättningarna i glesbygd och gör hållbara resealternativ möjliga och prisvärda. Låt oss visa att vi är många som vill ställa om och ha förändring!

Håller du med? Skriv under för:

• Billigare kollektivtrafik: För att fler ska välja att resa med kollektivtrafik i vardagen måste utbudet och turtätheten öka i hela landet. Biljettpriset måste vara konkurrenskraftigt och billigare än att köra bil.
  • Storsatsning på tåg och järnväg: För att fler ska välja tåget, på arbetstid eller fritiden, krävs en upprustning och utbyggnad av järnvägen i hela landet. Regeringen lägger idag mer pengar på vägunderhåll än järnväg.
  • Mer cykling: Satsa på bättre cykelinfrastruktur med fler säkra cykelvägar som gör det möjligt för fler att cykla till jobbet, i städer och på landsbygd.
  • Färdmedelsneutralt reseavdrag: Gör det möjligt för alla, oavsett färdmedel, att dra nytta av reseavdrag. Reseavdraget i dess nuvarande utformning gynnar fossilt drivna bilar och missgynnar andra färdmedel. Förändringen kan leda till ett mer transporteffektivt samhälle med mer samåkande, kollektivtrafikresor och cykelpendling.

Alla har vi en roll att spela, som enskilda pendlare kan vi ändra resvanor. Arbetsgivare kan möjliggöra pendling på arbetstid, cykelförmåner och distansarbete. Men landets infrastruktur är politikens ansvar och ytterst är det regering och riksdag som skapar förutsättningar för en sammanhållen och rättvis hållbar jobbpendling i hela landet.

Riksdagens partier har ställt sig bakom klimatmålet om minskade klimatutsläpp från transporter till 2030 – vad väntar ni på?

Regeringen lägger miljardtals kronor på sänkta bränslepriser samtidigt som busslinjer dras in, pendlingssträckor läggs ned och biljettpriserna i kollektivtrafiken ökar. Kommuner och regioner tvingas till nedskärningar vilket får allvarliga konsekvenser för både välfärd och lokal omställning. Det är inte att visa vägen eller ledarskap, det är att bromsa oss in i framtiden.

Verkligheten är kalla perronger, signalfel och försening till jobbmöten och hämtning på förskolan. Verkligheten är dyra elbilar och långsam elektrifiering. Det är försvårad kompetensförsörjning på grannorten på grund av bristande pendlingsmöjligheter.

Biljettpriserna i lokaltrafiken har ökat dubbelt så mycket som bensinpriset under 2000-talet. Vid årsskiftet ökade exempelvis biljettpriset med 15 procent i Kronoberg och 18 procent i Uppsala. Dessutom jobbar nästan en av tre svenskar inom 15 minuters cykling från hemmet, men enbart en av tio cykelpendlar idag.

Genom att investera i kollektivtrafik och hållbara transportalternativ kan vi minska klimatpåverkan, öka rättvisan och förbättra livskvaliteten. Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges utsläpp som måste minska drastiskt om vi ska klara våra klimatmål.

Källor:
Billigare att tanka – men allt dyrare att ta bussen | SVT Nyheter

Hur den kommer att överlämnas

Pendlaruppropet lämnas över till infrastrukturminister Andreas Carlsson och riksdagspartiernas trafikpolitiska talespersoner.

2024-10-25 06:57:49 +0200

2024-10-24 14:15:23 +0200