Till: Halmstads politiker

Bevara lekplatsen Bofinken

Återigen är kommunen ute efter att avveckla de mindre lokala lekplatserna, vilket innebär att vår helt unika ombonade lekplats Bofinken är i farozonen. Låt inte detta ske, låt Bofinken vara kvar!

Bofinken är en oerhört omtyckt och välbesökt lekplats, både av stora och små barn. Varje dag besöks lekplatsen av barnfamiljer och förskolor. Bofinken är en trygg och lummig oas i en stadsdel som tyvärr saknar tillräckligt med grönområden. Dessutom är lekplatsen dold från vägar och trafik, vilket är mycket uppskattat av föräldrar och förskolepersonal.

Bristen på grönområden gör dessutom Bofinkens lekplats till ett av få utflyktsmål för förskolorna i området. Beröva inte barnen denna variation i sin vardag, möjligheten att få lämna förskoleområdet för en stund och bege sig på ett närliggande äventyr.

Barn vill och behöver leka i sitt närområde. Det är här de stora stunderna sker. Det är lekstunden efter hämtning innan det är dags för vardagens bestyr, den spontana leken som uppmuntrar till fysisk aktivitet, det är möten med grannbarnen och relationer som byggs och stärks. En avlägsen jättelekplats, som dessutom manar till användandet av bil, uppfyller inte detta behov.

Ta inte bort våra barns möjligheter till spontana möten och en aktiv vardag. Låt Bofinkens lekplats vara kvar!

Bofinkens lekplats utgör en av få grönområden i våra kvarter. Lekplatsen är till stor glädje för både stora och små barn samt för förskolorna i området. Här ges våra barn möjlighet till trygg och spontan lek i sitt närområde. Hjälp oss bevara Bofinkens lekplats!
Pilefeltsgatan 17, 302 66 Halmstad, Sverige

2024-06-23 15:38:16 +0200