Till: Göteborgs stad, Kulturnämnden, Linnébiblioteket, HIGAB, Stadsbyggnadsnämnden

Rädda Frilagret!

Det finns få befintliga platser för specifikt unga att mötas i en lugn, öppen och kreativ miljö där människor uppmanas att lyfta olika kulturyttringar och varandra. Vi måste få ha en välkomnande miljö för studier, kultur, möten, samarbeten och gemenskap i Göteborgs innerstad!

Möjligheten för unga att även kunna utveckla ledaregenskaper och bli tagna på allvar i sina visioner är någonting unikt. Ett kulturhus för unga i innerstaden är väsentligt för att sänka trösklarna till kulturlivet. Att Frilagret nu läggs ned i befintlig form, där caféet och delar av de trygghetsskapande värden som funnits för unga att kunna skapa och visa sin konst förstörs, till förmån för Linnéstadens bibliotek är en tragedi - detta *måste* stoppas!

Göteborgs stad har återigen tagit ett beslut som tidsmässigt gör det svårt för medborgarna att på allvar kunna mobilisera och visa vårt tydliga motstånd mot beslutet.

Det är svepskäl till höger & vänster (från både höger & vänster, rent politiskt) och vi är så trötta på samma ursäkter varje gång!

Allt denna stad har förlorat till förmån för ännu ett Espresso House eller co-working space… först Karlastaden, där Truckstop Alaska jämnades med marken, sedan Kvillebäcken där hela området gentrifierades stenhårt, Café Fluß och sen hela Frihamnen… Drömmar får besvisligen inte plats i denna stad men kan vi inte göra *något* för att bevara det som är vackert i denna stad?

Ett beslut som har tagits utan att ens prata med de som besöker Frilagret, en divers publik som är ung, kulturellt engagerad och villig att ta sig in i innerstan (från alla möjliga stadsdelar) för att skapa, se, lyssna och mötas.

Hur kan ett stängningsbeslut tas utan att ens fråga... de som ser Frilagret som en viktig plats för stadens livskraft? Oacceptabelt, helt enkelt.

Att tro att biblioteken i Frölunda, Kålltorp och Angered skulle kunna ersätta var sin tredjedel av Frilagret är så idiotiskt att man saknar ord, Frilagret måste bevaras i befintlig form!
Heurlins Plats 1, 413 01 Göteborg, Sverige

2024-09-14 15:55:01 +0200