Till: Migrationsverket

Rädda familjen Farook

Familjen Farook har bott i Sverige i 9 år. Deras yngsta son är född här. Nu riskerar hela familjen att skickas tillbaka till Bangladesh.

AKMH Farook lyckades efter fängelse och tortyr, på grund av att han var politiskt aktiv mot den sittande regering i Bangladesh, betala borgen och ta sin son och fru till Sverige 2015. Sedan dess har familjen etablerat sig i Sverige och ser Gotland som sitt hem. Sonen Ebrahim är 22 år gammal. Han har klarat gymnasium och jobbat vid informationsdisken för Gotlands Buss och under den senaste tiden jobbar som kundtjänstmedarbetare. Farook och Mahbuba har jobbat som lokalvårdare i många år. De har också fått ett barn till, lilla Carl Suleiman, en glad liten pojke som pratar med glimt i ögonen om fotboll och sina kompisar i skolan. (Polhemskolan 1:a)

På grund av Migrationsverkets beslut har pappan, mamman och den äldre sonen varit tvungna att säga upp sig från sina jobb och är nu bokstavligen i panik. Som länkarna och reportage tydligt visar, blir pappan troligen arresterad så fort han är tillbaka i Bangladesh. Samtliga politiskt aktiva vänner från den tiden har antingen hamnat i fängelse, lyckats fly landet eller försvunnit, förmodligen dödade. Om Migrationsverket lyckas driva igenom utvisningen, har Carl Suleimans pappa ingen framtid. I bästa fall hamnar han i fängelse, men det finns värre saker i Bangladesh.

Jag skäms personligen över hur familjen Farook blivit behandlad av Migrationsverket och ber därför allmänheten, speciellt folk som bor på Gotland och känner denna fina familj, att offra några sekunder och skriver på denna lista

Tillsammans kan vi sätta tryck på Migrationsverket och få utvisningsbeslutet upphävt.
Det är upprörande att se på dessa stackars människor och se hur de kämpar. Pappans psykiska hälsan är i fritt fall på grund av oro över att bli åter arresterad så fort han är tillbaka i Bangladesh, och mamman gråter och gör vad hon kan för att hålla ihop familjen. Att Sverige har under de senaste åren blivit så fientligt mot folk som verkligen har det tufft är knappast bra för Sverige.

2024-08-15 16:58:23 +0200

2024-08-06 15:18:39 +0200