Till: Kultur och fritidsnämnden, Norrtälje Kommun

Ny idrottshall till Norrtälje Stad

Norrtälje 2024-06-10

PETITION angående uppförande av ny idrottshall i Norrtälje stad.

Norrtälje Sportcentrum invigdes 1988 och är navet i flera idrottsföreningar i Norrtälje, däribland Norrtälje IK (hockey) är störst i ishallen och IBF Roslagsalliansen och HK Ceres är de största aktörerna i idrottshallen. Utöver att ovan föreningar växer enormt de senaste åren så finns det flera andra aktörer som behöver hallltid, där ibland Ankaret FK med flera. Sportcentrum används också regelbundet till olika event och mässor samt skolidrott.

Vi är därför flera föreningar som känner oss trångbodda med minskad träningstid och restriktioner vad gäller klister och vax. Varje år hålls ett möte mellan kommunen och föreningarna där halltider delas upp mellan de som rumsterar i hallen. Nu är lagen så många och så stora samt att flera nya föreningar har startat så tiderna räcker inte till!

Vi föreslår att kommunen snarast bygger en hall i direkt anslutning till nuvarande anläggning med plats för en handbollsplan (inklusive avbytaredel) med inkluderande innebandyplan samt badminton och volleyboll. Hallen skall även utrustas med övriga för Svenska Handbollsförbundet föreslagna linjer vad beträffande mini-handboll och kortplan. Hallen skall även utrustas med matchklocka.

Idrottsföreningarna i Norrtälje
Genom
HK Ceres Styrelse

För att kunna tillgodose ett ökat idrottande bland Norrtälje Stads invånare så måste kapaciteten på befintliga anläggningar utökas. Staden har ökat i antal med 34% under senaste tio åren. Men inget har gjorts för att främja rörelseglädje i form av extra grönytor, lekparker och ytor för spontanidrott. Föreningsverksamheterna vill därför fylla detta tomrum, men behöver lokaler för att kunna bedriva verksamhet utan att konkurrera med varandra.
Norrtälje kommun, Sverige

2024-07-14 17:36:32 +0200