Till: Lysekils Kommun (Katarina Levenby)

Bevara Bergs Skola i Lyse

Lysekils kommun vill stänga ner båda sina skolor på landsbygden.

Kommunen skyller på brist på pengar när det riktiga problemet är att de inte prioriterar rätt, de lägger inte pengarna där det är viktigast.

De säger att barnafödandet i Sverige har sjunkit och att de små skolorna då inte behövs eftersom de kan få plats med alla barn på färre skolor.
Men tryggheten som finns för barnen på Berg är oslagbar. Små klasser med lärare som känner till varje elev väl och har mycket tid och engagemang att ge till var och en...detta måste bevaras.

De säger att skolan behöver renoveringar som kommer att kosta för mycket. Samtidigt ska många miljontals kronor läggas på att ge Lysekil ett nytt färjeläge och ny entre till simhallen mm. Pengarna finns till att fixa Lysekils utsida... men insidan då? Hjärtat av samhället...barn! Det ska inte läggas mindre pengar på skolorna...det ska satsas!

Vi som bor i Lyse vet att Bergs skola är hjärtat av Lyse. Inte bara en skola och en plats för utbildning, men också en träffpunkt för alla barnfamiljer på landsbygden. En plats som ger grundtrygghet både hos barnen och hos föräldrarna som vet om att deras barn mår bra i skolan.

Låt inte Lysekils politiker prioritera fel. Nu måste vi rädda inte bara Berg skola men hela Lyse. För utan Berg är inte Lyse helt.

Det är viktigt att vi ALLA som har barn eller har haft barn i Lysekil och förstår vikten av valfrihet, en trygg skolmiljö, lärare som känner inte bara barnen utan också familjen, och som vill bevara Lyse som det är nu, skriver på idag! Den 30/10 tas ett beslut som kommer påverka inte bara Lyse utan hela Lysekils barnfamiljer,  eftersom det kommer att påverka även de andra skolorna i kommunen.
Lysekil, Sverige

2024-10-14 09:09:38 +0200

2024-10-10 21:45:42 +0200

Den 17nde har kommunen bestämt att de kommer vara ett informations möte. Vi får skicka in frågor i förväg, men ingen dialog kommer ha få ske enligt dem.

2024-10-08 20:03:07 +0200

2024-10-08 15:43:49 +0200