Till: Eskilstuna Kommun

Ta tillbaka våra pedagoger!

Satsa, istället för att dra in på personal.

År efter år kommer det besparingar, besparingar som drabbar våra barn och några av de viktigaste vuxna i deras liv.

Nu har ytterligare 8 pedagoger/barnskötare sagts upp på Berga förskola. En förskola som försöker göra allt för barnen, de trollar med knäna redan nu och är underbemannade. Fantastisk personal som ser barnen, som man ser kämpar.
När mitt barn har en tuff morgon och inte vill bli lämnad kommer jag in till en ordinarie personal samt en vikarie, 9 barn mellan 1-3 år, varav 4 gråter hysteriskt. Hur ska de kunna hantera detta på ett bra sätt?

Dessa besparingar skapar otrygghet för våra barn, stress för personal och möjligheten till en trygg miljö minskar.

Sjukskrivningar ökar, fler och fler barn och unga lider av psykisk ohälsa och dessa beslut ökar bara risken för att detta eskalerar. Hur ska våldet i Sverige minska om vi inte ger barnen förutsättningar och pedagoger får använda sin utbildning till att skapa goda förutsättningar för våra barn?  Att se varenda individ istället för att bara släcka bränder, byta blöjor och försöka hinna se till att barnen har ytterkläder på sig när de går ut?

Självklart har vi föräldrar största ansvaret men som de flestas liv ser ut med att dribbla arbete och familj så tillbringar barnen mest av sin vakna tid på förskolan och skolan. En plats där besparingar på besparingar dras in på bekostnad av våra barn och deras pedagoger/barnskötare.

För våra barns framtid.
Eskilstuna, Sverige