Till: Peter Kullgren (KD), Landsbygdsminister

Stoppa industrifisket i Östersjön! Strömmingen dör ut när den används som foder till laxodlingar.

Rödlistad sill/strömming fångas av det industriella fisket i Bottenhavet och Östersjön för att sedan malas till fiskmjöl och bli föda till lax odlad i Norge.
Sill- och strömmingsbestånden minskar. De småskaliga fiskare som fiskar längs kusten har ingen framtid. Det finns i stort sett ingen sill/strömming kvar att fånga längre. Surströmmingstillverkarna saknar fisk att lägga i burkarna.

WWF rödlistade Östersjöns sill/strömming i september 2023. Orsaken till rödlistningen var överfiske och minskande bestånd.

Under de 50 år som ICES (internationella havsforskningsrådet) har mätt mängden könsmogen sill/strömming i Östersjön, har antalet aldrig tidigare varit så lågt som nu.

EU-kommissionen gick ut med en rekommendation i höstas att allt fiske av sill/strömming måste stoppas då man nått den kritiska gränsen för bestånden i centrala Östersjön och Bottniska viken. Just nu råder osäkerhet om sillen/strömmingen klarar av att återhämta sig även om ett totalstopp införs.

Vid senaste mötet kring fiskekvoter i EU i oktober 2023 valde fiskeministrarna (däribland Sveriges landsbygdsminister Peter Kullgren(KD)) att inte lyssna på varningarna utan tillät fortsatt industriellt fiske av sill/strömming i Östersjön och Bottenhavet. Visserligen minskades fiskekvoterna men enligt experter räcker inte detta för att rädda sillen/strömmingen.

Det industriella fisket i Östersjön fångar sill/strömming och skarpsill som till väldigt liten del går till mänsklig föda. Största delen mals ner till fiskmjöl eller blir fiskolja.
Fiskmjölet säljs sedan som foder till bland annat laxodlingar i Norge, men används även vid uppfödning av grisar och kycklingar.

Det finns alltså ingen vettig anledning att i nuläget fortsätta med det industriella fisket av sill/strömming!  Det är absurt att fiska slut på sill/strömming i Östersjön för att kunna odla lax i Norge.

Det finns flertal exempel på att totalstopp av fiske har räddat bestånd tidigare:

Nordsjösillen var utdöende men pga av att England införde 6 års totalstopp för fisket från 1977, återhämtade sig sillen.

Norrmännen införde på 60-talet ett totalstopp av fisket av Islandssill. Efter 30 år var arten räddad.

För närvarande samarbetar Estland och Lettland aktivt i Rigabukten för att rädda strömmingen i sina vatten och där växer bestånden.

Syftet med denna namninsamling är inte att förstöra för trålfisket, utan att se till att vi har ett kvarvarande bestånd av sill/strömming i Östersjön och Bottenhavet. Detta vinner alla på i längden, även de vars inkomster är beroende av trålfiske.
Faran för sillen/strömmingen är det storskaliga industriella fisket och därför måste detta regleras omedelbart.

1. Vi kräver ett direkt totalstopp av det industriella fisket i Östersjön och Bottenhavet för att rädda de befintliga bestånden av sill/strömming. Stoppet måste kvarstå tills bestånden återhämtat sig.

2. Vi kräver att Sveriges regering och EU  omedelbart börjar arbeta intensivare för att rädda Östersjön från en ekologisk kollaps.

3. Vi kräver också att vid kommande möte kring fiskekvoter i EU i oktober 2024, kommer Sverige aktivt medverka till beslut om ett totalstopp för industrifiske riktat mot sill/strömming i Östersjön och Bottenhavet.

(Källor: WWF, Svenska Naturskyddsföreningen, ICES, HaV, Stockholms universitets Östersjöcentrum, regeringen.se, consilium.europa.eu, Aftonbladet.se, DN.se, Sportfiskarna, Swedish Pelagic Federation, SVT Nyheter, Simrishamns kommun)

För att ekosystemen i Östersjön/Bottenhavet ska fungera krävs det att sill/strömming fortsätter vara den art som har flest individer eftersom den utgör föda för många andra fiskar.
Även laxen påverkas av ett för litet bestånd sill/strömming då de är det viktigaste bytesdjuret för laxarna.

Ingen sill/strömming i Östersjön = ingen lax heller.

Ingen sill/strömming i Östersjön = ekosystemen i havet och kring havet kollapsar

Ingen sill/strömming i Östersjön = kustnära, småskaliga fisket försvinner

Ingen sill/strömming i Östersjön = aldrig mera surströmming

Hur den kommer att överlämnas

Digitalt eller personligen

2024-10-19 23:04:37 +0200

Hej! Namninsamlingen är nu överlämnad till Regeringskansliet. Den är personligen överlämnad till Anders Drottja, sakkunnig hos Landsbygdsminister Peter Kullgren.

2024-09-13 12:22:27 +0200

Hej! För att göra denna namninsamling så korrekt som möjligt, har ordet ”trålfiske” bytts ut mot ”det industriella fisket”, då grundproblemet ligger i det storskaliga industriella fisket vilket håller på att fiska slut på sillen/strömmingen.

2024-08-30 18:33:14 +0200

2024-08-21 15:03:32 +0200