Till: Finansminister Elisabeth Svantesson

Satsa på kvinnorna i höstbudgeten, Svantesson!

Sveriges arbetarkvinnor – hälften av alla kvinnor – kan inte vänta i 800 år på jämställdhet. Vi som skriver under denna kampanj kräver att regeringens höstbudget inkluderar satsningar på:

• Högre lön och verklig rätt till heltid för arbetarkvinnor
  • Stärkta arbetsvillkor och bättre arbetsmiljö
  • En nationell plan för jämställdhet

Sedan den 31 augusti har hälften av Sveriges kvinnor jobbat klart för i år. Från i måndags och året är det gratisarbete som gäller, jämfört med männens löneinkomster.

En ny rapport från Jämställdhetsinstitutet visar hur löneinkomstgapet endast minskat marginellt för arbetarkvinnor sedan år 2 000 och att det med samma ökningstakt skulle ta mer än 800 år till jämställdhet.

Rapporten ”800 år kvar till jämställdhet” med unik statistik från SCB visar svart på vitt hur klass, etnicitet och kön avgör möjligheten att klara sig på sina inkomster i Sverige 2024.

Sverige blir inte jämställt med den här regeringens förda politik, hur gärna och hur gärna Moderaterna och finansminister Elisabeth Svantesson än vill påstå det. Särskilt tydligt blir det när arbetarkvinnor – hälften av landets kvinnor – också räknas. Arbetarkvinnorna, som inte tjänar ett dugg på att Svantesson nyss fördubblat taket i rutavdraget för svenska höginkomsttagare för en miljard kronor.

För arbetarkvinnor med utländsk bakgrund är situationen värst. Utvecklingen går det åt fel håll, för dem ökar i stället gapet över tid. År 2000 slutade de jobba avlönat den 20 juli jämfört med männen, vid den senaste mätningen, 2022, var motsvarande datum den 16 juli.

Skillnaden i reda pengar är enorm beroende på klass, kön och etnicitet. Tjänstemannamän med svensk bakgrund tjänar 2,5 gånger så mycket som arbetarkvinnor med utländsk bakgrund - i snitt 47 350 kronor i månaden efter skatt jämfört med 19 422 kronor från förvärvsarbete.

Men hur kan Sverige bli jämställt om inte den här grundläggande orättvisan rättas till – om Elisabeth Svantesson blundar för hur klass och etnicitet förstärker den redan stora ojämställdheten?

Den 19 september  presenteras regeringens höstbudget, här finns chansen att satsa på bättre löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö för arbetarkvinnor. En nationell plan för jämställdhet, en verklig rätt till heltid, tillräckliga statsbidrag till regioner och kommuner samt stärkt familjepolitik är några förslag som bör ingå i statsbudgeten för 2025.

Elisabeth Svantesson kan inte fortsätta strunta i arbetarkvinnor och kvinnor med utländsk bakgrund om Sverige ska bli jämställt på riktig. Det är faktiskt orimligt att behöva vänta i 800 år!

Här finns länk till rapporten "800 år kvar till jämställdhet?" och här finns länk till debattartikel i Expressen.

2024-09-05 08:59:31 +0200

2024-09-04 13:23:17 +0200