Till: Räddningstjänsten Mälardalen

Rädda Skultuna brandstation!

Räddningstjänsten Mälardalen måste tänka om och inte lägga ner Skultunas brandstation!

Brandstationen behhövs. Det handlar endast om ekonomin. Brandstationen är norra Västerås kommuns enda brandstation. Den ligger i Skultuna kommundel som består av ungefär 25% av Västerås kommuns yta. Brandstationen har funnits i byn sedan 1956 och varför skulle den inte behövas längre?

Enligt räddningstjänsten Mälardalen skall brandstationen ersättas av en FIP bil. Det är inte ersättning av nuvarande verksamhet utan en enorm nedskärning i verksamheten. FIP bilen i sig har ingen släckförmåga.

Vallby brandstation blir de som skulle ersätta Skultunas brandstations område. Området består i huvudsak av socknarna Skultuna, Romfartuna och Haraker. Räddningstjänsten Mälardalen har räknat på skilnnaderna på uttryckning i Skultuna tätort. Det vill säga precis där brandstationen ligger men det är inte en rimlig jemförelse. En bättre jämförelse hade varit att räkna ut skillnaden i uttryckningstid till norra Haraker till exempel som ligger väldigt långt bort från Vallby.

Avståndet mellan Skultuna brandstation och Vallby brandstation är 13,7 km. Avståndet mellan Harakers bygdegård och Vallby brandstation är 20,9 km. Tänk då om det skulle vara rusningstrafik på Norrleden. Det kan leda till grova förseningar till en plats som redan ligger mer än 2 mil bort.

Skultuna brandstation måste räddas! För säkerheten i norra Västerås med omnejd!

Genom att skriva upp sig på denna namninsamling kan vi visa för räddningstjänsten Mälardalen att brandstationen behövs och bidrar till ökad säkerhet i norra Västerås!
Västeråsvägen 25, 730 50 Skultuna, Sverige

2024-09-24 18:38:42 +0200