Till: Projektledare: [email protected], Exploateringsingenjör; [email protected] [email protected]

Protestlista mot Värmdö kommuns planer på transportväg genom Kullsvedsvägen

Photo by Elisa on Unsplash

Protestlista mot Värmdö kommuns planer på transportväg genom Kullsvedsvägen

Vi, boende på Kullsvedsvägen, motsätter oss starkt Värmdö kommuns och Värmdö Bostäders planerade transportväg genom vårt bostadsområde. Denna väg är tänkt att användas för tung lastbilstrafik, inklusive betongtransporter, i över två års tid i samband med byggnationen av det nya vattentornet.

Följande negativa konsekvenser skulle påverka vårt bostadsområde och våra liv:

1. Förstörda miljöer: Planen innebär att vår älskade björkallé kommer att tas bort, liksom vår uppskattade boulebana, som används flitigt av både äldre och barnfamiljer i området. Detta är inte bara en förlust av grönområden utan också en förlust av sociala mötesplatser. Träden planterades där för att ta upp dagvatten. Det är redan nu översvämningar när det regnar eller när snön smälter. Tas träden bort kommer detta orsaka ännu större vattenmängder på Kullsvedsvägen.

2. Förlust av parkering och förråd: Alla gästparkeringar vid vändplanen kommer att försvinna, liksom förråden, parkeringarna och carportarna vid 50-gården. Detta kommer att försvåra vardagslivet för många boende och gäster.

3. Ökad trafik och farliga transporter: Trafiken genom vårt område kommer att öka dramatiskt, med stora fordon som kommer att köra mycket nära våra bostäder. Detta utgör en stor säkerhetsrisk, särskilt för våra barn och äldre invånare.

4. Tidiga morgonstörningar: Arbetet planeras starta redan klockan 07.00 varje morgon, vilket innebär oacceptabelt höga ljudnivåer och störningar för oss som bor här.

Vi förstår att byggandet av vattentornet är viktigt, men detta får inte ske på bekostnad av vår trygghet, livskvalitet och vårt boendeområde. Vi kräver att Värmdö kommun och Värmdö Bostäder omprövar sina planer och hittar en annan lösning som inte skadar vårt bostadsområde på detta sätt.

Vi säger nej till transportvägen genom Kullsvedsvägen!

Denna protestlista stöds av Hyresgästföreningen Kullsvedsvägen & Skärgårdsvägen.

Det här handlar inte bara om att vi inte vill ha en transportväg i vårt område, det handlar om att bevara en del av vår gemenskap och trygghet. När de tar bort vår björkallé och boulebana, försvinner inte bara några träd och en lekplats – det är vår vardag som förändras. Det är där vi träffas, umgås och skapar minnen. För många äldre är boulespelet ett sätt att hålla sig aktiva, och för barnfamiljer är det ett säkert område att leka på.

Men det är också en fråga om säkerhet och livskvalitet. Att ha tunga lastbilar som kör förbi våra hem hela dagen skapar en enorm risk, särskilt för våra barn och äldre som rör sig ute. Vem skulle kunna slappna av när man vet att ens barn leker nära farliga transporter?

Och tänk dig att vakna varje morgon av buller och skakningar, att behöva flytta sina bilar för att det inte längre finns någon parkering, och att veta att hela ditt bostadsområde förändras för alltid. Vi förstår att vattentornet behövs, men det måste finnas andra lösningar än att offra vårt boende och våra gemensamma ytor.

Så för mig handlar det om att skydda vårt område, våra relationer och vår trygghet. Det här är vårt hem, och vi borde ha rätt att bevara det som en säker och trivsam plats för alla som bor här."

Det är viktigt att både hjärta och hjärna talar när vi diskuterar något som påverkar oss så djupt.

Skriv under om du håller med och vill att våra röster ska höras.

Skriv gärna under listan och lämna in era synpunkter så vi kan presentera dem gemensamt till ansvariga beslutstagare.

139 36 Värmdö, Sverige

2024-10-17 14:29:34 +0200