Till: Stiftelsen på Musik i Dalarna

Sänk den nya terminsavgiften på Musikkonservatoriet i Falun!

Vi tycker att den nya terminsavgiften är obefogad, vi har inte fått några svar på varför det blivit som det blivit och det känns orättvist. Den har höjts från 5 000 kr till 15 000 kr (200% ökning) under två år, utan att utbildningen har ändrats på något vis! Nu vill vi att terminsavgiften ska sänkas eller att utbildningen ska börja spegla priset!

Utbildningen har fått en helt ogrundad höjning av terminsavgiften! Redan nu är det för dyrt att kunna rättfärdiga den utbildningen vi får och utan motstånd kan det komma att fortsätta höjas. Höjningen resulterar i att många söker sig till andra liknande utbildningar som inte ruinerar sina elever ekonomiskt. Vilket i sig bidrar till att denna utbildning blir endast till de elever med bättre ekonomi. I Sverige har vi ett system som bygger på gratis utbildning och att alla ska kunna ta del av den. Elever som har en rik bakgrund kommer att prioriteras över musikkunniga elever. Ett merkostnadslån som rektorn föreslagit för att hjälpa betala terminsavgiften är endast att senarelägga problemet för eleven och är rent av löjligt!
Daljunkaregatan 11, 791 37 Falun, Sverige

2024-09-17 15:30:11 +0200