Till: Finansborgarråd Karin Wanngård

Röda Rosen – Förverkliga kulturträdgården i Hornstull

Har du också gått och drömt om tunnelbanehuset på Hornsbruksgatan i Hornstull? Om vad som skulle hända om det öppnades upp för kulturutövare och stadens invånare istället för att vara igenspikat och övergivet?

I nästan ett decennium har stora delar av tunnelbanehuset intill Högalidsparken stått tomt. Huset ägs av Stockholm stad och tomställdes 2015 i väntan på att huset skulle rivas – längs med gatan i dess ställe ska man nu bygga ett nytt tunnelbanehus, lokaler för kommers och 36 bostadsrätter. Sedan tomställningen av tunnelbanehuset, som skedde 8 år innan det nya byggprojektet vann laga kraft, har Exploateringskontoret nekat alla försök att starta någon ny verksamhet på platsen och huset har lämnats att förfalla.

Det kan vi inte acceptera.

Med projektet Röda Rosen föreslår vi att Exploateringskontoret upplåter tunnelbanehusets takterrasser till oss för att skapa en temporär kulturträdgård. Under en vår- och sommarsäsong skulle Röda Rosen kunna välkomna hundratals besökare och fylla ett stort behov av mindre livescener och kulturplatser som finns i staden. Trädgården skulle vara öppen för allmänheten utan krav på konsumtion och välkomna till småskaliga livespelningar, utebio, konstutställningar, stadsodling, med mer. Idén är utformad med vetskapen att byggnaden ska rivas under hösten 2025 och fokuserar därför på vad vi kan skapa på platsen med små medel och under kort tid.

Trots upprepade försök att anpassa Röda Rosen till de rådande förutsättningarna så har Exploateringskontoret sagt nej till projektet och vi vänder oss nu till en högre instans. Skriv under denna namninsamling och hjälp oss att visa Stockholm stads finansborgarråd Karin Wanngård (som har yttersta ansvar för Exploateringsnämnden) att vi vill ha en stadsodling och mindre kulturscen i Hornstull – öppen för alla stadens invånare!

Stockholm har ett skriande behov av öppna mötesplatser, i en tid då flera kultur- och mötesplatser går under av bland annat skyhöga marknadshyror. Att samtidigt låta en så central lokal på över 1500 kvadratmeter och som ägs av Stockholm stad stå tom under så många år är inte försvarbart. Byggprocesser drar dessutom ofta ut på tiden och vem vet hur många år till huset skulle kunna stå tomt?

Den 25 september anordnade arbetsgruppen bakom projektet en manifestation i Högalidsparken för att tydligare presentera idéen om Röda Rosen och göra grannar och andra invånare varse om initiativet. Läs mer om manifestationen i denna artikel av Mitt i. Under manifestationen belyste vi även de alltmer kritiska villkoren för kulturplatser i staden i stort, och vi hoppas att med detta projekt också uppmana till mobilisering för kulturens fysiska förutsättningar i staden – på både permanenta och temporära platser.

Har du skrivit under namninsamlingen och vill engagera dig vidare för platsen? Följ vårt fortsatta arbete på vår Instagram @_rodarosen_. Där kan du även läsa mer om platsens historia.
Hornstull, Södermalm, Stockholm, Sverige

2024-09-18 18:06:29 +0200