Till: Politiska företrädare och beslutsfattare i Region Stockholm samt förvaltningarna inom Stockholm Stad

Rädda caféet i Trekantsparken - Liljeholmen

I och med byggnationen av tunnelbanans gula linje upphör vår markupplåtelse i slutet av 2025. Det innebär att vi då kommer tvingas avsluta vår caféverksamhet efter över 13 år i Trekantsparken.

Stockholm Stad tvingade oss även 2015 att byta plats inom parken. Då fick vi själva stå för samtliga kostnader, så som rivning, byggnation av ny byggnad, indragning av vatten, avlopp och el.

Vi vill nu att beslutsfattarna erbjuder samt bekostar flytt av vår verksamhet till ny plats i Trekantsparken med tillträde snarast (helst under 2024).

Trekantsparken är en grönskande oas för många boende i området Gröndal/Liljeholmen/Hägersten och frekventeras av allt från barnfamiljer till rekreatörer. Det
 är en av förstadens få lungor, en mötesplats och lekplats för många.

Som en integrerad del av parken bidrar vår verksamhet till det där lilla extra. En plats att koppla av vid, njuta av en kaffe och en bit mat i trevligt sällskap. Tyvärr har parken med sitt centrala läge stundtals även blivit en tillflyktsort för ordningsstörande och kriminella element. Vår verksamhet har därför passat väl in i Stadens och polisens strategi för att öka trygghet och motverka ordningsstörningar.

Vi ser det som oerhört viktigt att finnas kvar i parken inför, under och efter den kommunicerade och stökiga byggnationstiden på nio år.

Hägersten-Liljeholmen, Stockholm, Sverige

2024-06-23 09:53:28 +0200