Till: Alvesta kommun

NEJ TILL KOMMUNENS TÄTORTSVISION I LEKARYD

Alvesta kommuns nya översiktsplan är ute på samråd till 31 oktober. Planen har stora konsekvenser för Lekaryds by med omnejd, och riskerar att förstöra de stora natur- och kulturvärden som finns i området.

VI SÄGER NEJ TILL... planerna på tät villabebyggelse och vi vill att Lekaryd ska fortsätta vara den landsbygd det är idag.

• De planerade villaområdena Lekaryd norra samt östra med upp till 119 tomter bör strykas helt från översiktsplanen. Ny bostadsbebyggelse i Lekaryds by med omnejd bör istället ske i begränsad omfattning, punktvis och integreras i den befintliga bebyggelsen enligt Länsstyrelsens riktlinjer.

• Lekaryd bör ej byggas ihop med Alvesta tätort och inte inkluderas inom Alvestas tätortsgräns, utan bevaras som en separat by i förhållande till Alvesta.

• Skydda och bevara Lekaryds unika kulturmiljö i linje med Länsstyrelsens riktlinjer för riksintresseområdet. Skrivningarna om torpzonen, det vill säga områdets småskalighet och husens ensamliggande lägen bör respekteras. Likaså bör områdets särpräglade gestaltningstraditioner värnas

• Ny bostadsbebyggelse ska inte ske som helt nya bostadsområden av tätortskaraktär.

• Bebyggelse planeras på skyddsvärd gammal skog med höga naturvärden som används för reaktion, friluftsliv och förskola. Skogsområdet inom Lekaryd norra har pekats ut som en nyckelbiotop. Skogsområdet inom Lekaryd östra ligger på Hanaslövs verksamhetsområde och inkräktar på det gröna stråk som idag är viktigt för hela Alvestas friluftsliv och turism.
342 92 Lekaryd, Sverige

2024-10-14 07:47:56 +0200