Till: Lunds kommun

Bevara Norra Fäladen – Vi säger nej till Lunds kommuns förslag

Lunds kommun har tagit fram ett förslag på förändringar på Norra Fäladen (Program till detaljplan för Svenshögsvägen och Fäladstorget i Norra Fäladen, Lund).

Kommunen planerar att genomföra flera omfattande förändringar i Norra Fäladen. För det första planeras rivningar av Fäladsskolan, bostäder och butiker på Magistratsvägen, och flera lokaler på Fäladstorget. Dessutom kommer höga byggnader att uppföras, vilket kommer att skugga bostäder samt stora delar av både Magistratsvägen och Svenshögsvägen. Fäladstorget kommer också att omvandlas till en bilzon, där butiker och restauranger flyttas från torget till bilvägar. Vid den olycksdrabbade korsningen på Svenshögsvägen planeras ett mycket mindre torg med väldigt höga byggnader runt om. Som en del av planen kommer flera träd att huggas ner och grönytor förstöras, för att istället ge plats åt fyra stora parkeringshus som planeras bli upp till åtta våningar höga.

Vi kräver av Lunds kommun:

• Dra tillbaka förslaget i sin helhet!
Förslaget har stora brister och tar inte hänsyn till kvaliteter i området och invånarnas faktiska behov. Vi vill gärna att området utvecklas men detta måste ske med mycket mer omsorg.

• Riv inte byggnader!
Att riva fullt fungerande byggnader och infrastruktur är dyrt för skattebetalarna och väldigt dåligt för miljön. Dessutom förutsätter det att hyresgäster och andra blir avhysta från sina hem.

• Värna tryggheten i området!
Norra Fäladen har många grönytor och innergårdar där barn kan leka tryggt. Den småskaliga bebyggelsen och Fäladstorget skapar goda förutsättningar för grannsämja och trygghet. Istället för att bygga höghus som skulle hota dessa kvaliteter, borde man rusta upp de befintliga bostäderna och torget. Den nuvarande gång- och cykelvänliga strukturen, som ger området sin unika karaktär och trygghet, måste bevaras.

•  Nej till bilcentrerad stadsbyggnad!
Förslaget med fyra stora parkeringshus prioriterar bilismen framför fotgängarna och riskerar att förstöra tryggheten i området. Att placera lokaler mot bilvägar är andra exempel på detta. Istället för att gynna biltrafiken bör stadsplaneringen fokusera på att skapa en gångvänlig miljö som stärker gemenskapen. Bevara även pilträden på Svenshögsvägen, som bidrar till områdets grönska och trivsel.

• Bevara områdets specifika kulturhistoriska värden!
Planprogrammet saknar en kulturhistorisk inventering. Stadsplanen och merparten av byggnaderna är ritade av några av sin tids främsta arkitekter. Områdets karaktär bör bevaras, inte förstöras.

Norra Fäladen i Lund är ett unikt och historiskt viktigt miljonprogramsområde, byggt för att skapa trygghet, gemenskap och gröna ytor där människor kan mötas.

Lunds kommuns planförslag med rivningar, höghus och stora parkeringshus hotar att förvandla området till ett bilcentrerat, uppsplittrat område, och förstöra de värden som gör Norra Fäladen speciellt.

Vi behöver din hjälp för att stoppa dessa förändringar och bevara Norra Fäladen. Tillsammans kan vi försvara både vår stadsdel och en viktig del av svensk arkitekturhistoria.

Lund, Sverige

2024-10-21 16:14:24 +0200