Till: Göteborgs Stad, Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S)

Basketplan och Skatepark i Majorna

Jonas Attenius och Göteborgs Stad,

Du som ordförande för kommunstyrelsen i Göteborgs Stad vill jag uppmärksamma dig på en viktig fråga som rör ungdomars fritidsaktiviteter i Majorna. Vår stadsdel, känd för sin kreativa anda och livliga ungdomskultur, står inför utmaningar som kräver din uppmärksamhet och handling.

Majorna har länge varit ett mecka i Göteborg för skateboardåkning, men skumt nog saknar vi en fullvärdig skatepark, inte ens i Slottskogen. Detta är en brist som påverkar många ungdomars men även vuxnas möjligheter till fysisk aktivitet och social samvaro. Samtidigt har vi förlorat våra basketplaner vid Karl Johansskolan och Gröna vallen mitt under sommaren, vilket ytterligare begränsar våra fritidsaktiviteter.

Vi förstår att det finns planer på en ny basketplan vid Gröna vallen, men den föreslagna bollbingen med konstgräs är långt ifrån optimal för basketspel, det har vi redan på flera ställen. Vad vi Majornabor verkligen behöver är en basketplan i klass med den på Heden - en rymlig, öppen yta med korrekta markeringar och mått, samt skyddande stängsel mot bollförluster.

För att möta våra ungdomars behov och önskemål föreslår vi följande:

1. En fullskalig basketplan som motsvarar moderna standarder, dvs med korrekta mått, linjer och höjd på korgarna med en rektangulär bakplatta.
2. En välutrustad skatepark med gropar, betongytor, trappor, grind rails och ramper.

Vi ser gärna att dessa anläggningar placeras vid exempelvis Röda Stens konsthall, där de tomma gräsytorna erbjuder en perfekt möjlighet att skapa ett attraktivt aktivitetscentrum utan att störa boende eller trafik. Det hade passat perfekt in tillsammans med den redan välplacerade graffiti-väggen. Det hade blivit som ett kulturcentrum.

Som socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande har du visat ett starkt engagemang för Göteborgs utveckling. Vi uppmanar dig att använda din position för att driva igenom dessa förbättringar som skulle betyda så mycket för vår ungdom och vårt lokalsamhälle.

Vi är medvetna om att du har många frågor på ditt bord, från stadsbyggnad till arbetsmarknadsfrågor. Men vi vill betona vikten av att investera i våra ungdomars framtid och välbefinnande. Genom att skapa dessa fritidsanläggningar ger vi inte bara ungdomarna en meningsfull sysselsättning, utan bidrar också till ökad social sammanhållning och en levande stadsmiljö.

Vi hoppas att du, i din roll som ledare för Göteborg, kan se bortom kortsiktiga politiska vinster och istället fokusera på de långsiktiga fördelarna för vår stad och dess invånare. Låt oss tillsammans skapa ett Majorna och ett Göteborg där alla ungdomar har möjlighet att utvecklas, trivas och känna sig delaktiga.

Vi ser fram emot ditt engagemang och stöd i denna viktiga fråga. Majornaborna står redo att bidra med idéer och engagemang för att förverkliga dessa planer. Låt oss samarbeta för att göra Majorna till ett föredöme för ungdomsvänlig stadsutveckling i Göteborg.

Majornabor,

Jag vänder mig till er om en viktig fråga för vår stadsdel - behovet av ordentliga fritidsanläggningar för våra ungdomar. Som boende i Majorna har många märkt bristen på en ordentlig skatepark och en fullskalig basketplan, särskilt efter rivningen av de tidigare anläggningarna vid Karl Johansskolan och Gröna vallen.

Denna situation påverkar inte bara våra ungdomars möjligheter till fysisk aktivitet och social samvaro, utan har även bredare konsekvenser för vår gemenskap och stadsdelens utveckling. En välplanerad skatepark och en modern basketplan skulle inte bara möta ett akut behov, utan också bidra till en mer levande och attraktiv stadsmiljö för alla åldrar.

Fördelarna med dessa anläggningar sträcker sig bortom det uppenbara. De skulle:

- Främja fysisk och mental hälsa bland våra unga.
- Skapa trygga mötesplatser som stärker social sammanhållning.
- Bidra till att förebygga problembeteenden genom meningsfulla aktiviteter.
- Öka Majornas attraktionskraft som bostadsområde.
- Visa att vi som samhälle värdesätter och investerar i vår ungdom.

Genom att skriva under vår namninsamling kan vi gemensamt visa vårt engagemang för dessa frågor. En enad röst från Majornaborna skulle sända ett starkt budskap till beslutsfattarna om vikten av dessa investeringar i vår stadsdel.

Låt oss tillsammans arbeta för ett Majorna där alla generationer har utrymme att trivas och utvecklas. Ert stöd i denna fråga är inte bara en investering i fritidsanläggningar, utan i vår gemensamma framtid.

Hur den kommer att överlämnas

Jag tänker överlämna namninsamlingen genom att ta kontakt och lämna över namnlistan till Göteborg Stads kommunalråd och ordförande för kommunalstyrelsen Jonas Attenius (S).

Göteborg, Sverige

2024-07-04 16:26:21 +0200