Till: Kommunfullmäktige och utbildningsnämnden i Lerums kommun

Namninsamling: Stoppa nedskärningarna i skolan i Lerums kommun! - Skriv under

Stoppa neddragningarna i kommunens skolor och tillför skolan de medel den behöver för att ingen personal ska behöva sägas upp!

För den som vill:
Vi kommer samlas för att protestera mot neddragningarna vid nästa kommunfullmäktige den 13/6 kl 17.00. Planen är att samlas utanför Dergårdsteatern för att protestera och sedan ta plats kl 18 inne i lokalen för att följa mötet. Vi gör allt vi kan för att skolneddragningarna ska diskuteras på kommunfullmäktige.
Välkommen att delta du också - se separat event på Facebook.

Bakgrund:
Upp till 50 tjänster kan försvinna från Lerum kommuns förskolor och grundskolor när 31,7Mkr ska sparas in. Orsaken är att kommunens politiska ledning lagt en budget som tvingar verksamheterna att säga upp anställda för att pengarna i budgeten inte räcker till. Detta trots att Lerums kommun gått med en miljard i vinst under de senaste fem åren.

Redan nu är barngrupperna inom förskolan för stora och personalens arbetsmiljö ohälsosam. I grundskolan saknas det personal för att tillgodose elevernas behov och säkerställa att skollagens grundläggande principer efterlevs. Skolpersonal och lärare har år efter år larmat om stressig arbetsmiljö och att det saknas resurser för att tillgodose barnens behov och säkerställa god utbildning.

Om politikerna genomför dessa besparingar kommer lärarna och skolpersonalen få ännu sämre arbetsmiljö, bli mer sjukskrivna och få ännu sämre förutsättningar att ge barnen i Lerums kommun den trygghet och utbildning de har rätt till. Besparingarna kommer även få allvarliga konsekvenser för barnen i förskola och grundskola som redan nu vistas i allt för stora barngrupper med allt för få vuxna.

I Lerums kommun basunerar man ut budskapet om en ”historisk satsning på skolan”. I realiteten har skolorna belagts med stora sparkrav och i vissa skolor måste 20 procent av personalen sägas upp. Samtidigt som kommunen gör stora överskott får skolan allt mindre pengar varje år.

I en tid där Lerums skolresultat drastiskt försämrats är det givetvis förödande för både elever och lärare, men också ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Forskningen talar nämligen tydligt: neddragningar i skolan får samhällsekonomiska konsekvenser som når långt utöver besparingen på skolans kostnader.

Det är väl dokumenterat att neddragningar i skolan leder till försämrade elevresultat. Större klasser, minskad individuell uppmärksamhet, brist på läromedel och färre resurser försvårar lärandet och minskar elevernas förmåga att tillgodogöra sig kunskap. Oklokt och oekonomiskt i en tid där kompetens och utbildning är nyckelfaktorer för samhällsutveckling och ekonomisk tillväxt.

Hur den kommer att överlämnas

Kommunfullmäktige den 13/6

Lerum, Sverige