Till: Erik Åkerlund från Migrationsverket och Johan Forssell från Regering

Rädda Olga! Sverige utvisar en rysk oppositionsfamilj. Vi kommer att dö. SOS - skriv under!

Migrationsverket avslog begäran från en familj ryska oppositionella att förbjuda utvisning till Ryssland. De skickar sju personer i krig.

I sitt beslut skriver Migrationsverket att det inte finns något krig i Ryssland, oppositionsföräldrar är inte hotade av FSB, barnen kommer att vara helt säkra och familjen borde åka till Ryssland. Inget av detta stämmer, de som slåss mot Putin och diktaturen behöver skydd.

Jag heter Olga, jag är mamma till fem barn och rysk oppositionell. Hela min familj kom till Sverige efter starten av Rysslands aggressiva attack mot Ukraina 2022. Vi fruktade förföljelse från myndigheternas sida för vår antikrigsposition, repressalier, anklagelser om desertering och förräderi mot staten.

Jag har inte brutit mot några svenska lagar, jag har inget brottsregister, jag är asylsökande, men Migrationsverket har satt mig i förvar och skiljt mig från mina små barn. I mer än 2 månader har de krosser mitt psyke med separation från barn och de har förlängt min vistelse till den 2 december 2024.

Rysslands aggression i Ukraina har pågått i mer än 2,5 år, men Migrationsverket har inte skapat en aktuell bedömning av landet Ryssland. Detta är arbetet som måste göras!

Putins auktoritära regim har förstört yttrandefriheten i Ryssland, rättvisa rättegångar, användningen av tortyr är ett system, människorättsorganisationer är stängda, journalister, bloggare och konstnärer hotas och fängslas. Ryssland tvingar människor att begå brott mot mänskligheten på det broderliga ukrainska folkets territorium.

Sverige är skyldigt att registrera den aktuella bedömningen av situationen och erkänna kriget på båda staternas territorium! Sverige behöver stödja och skydda de modiga människor som fortsätter att bekämpa Putinregimen, gå på demonstrationer, arbeta i media, stödja politiska fångar, sträva efter att avsluta kriget och stödja Ukraina.

Jag, Olga Rogachevskikh, fruktar nu för mitt liv eftersom Sverige, inför mina ögon, med tvång, utan samtycke, deporterade två Belarus fredliga aktivister till sin hemland [1]. Direkt efter att ha passerat gränsen greps sonen och en dag senare slutade mamman att kommunicera och försvann. Familjefadern dödades i ett Belarus fängelse och Sverige visste om det, men kastade mamman och sonen till döds [2].

Jag är rädd att Sverige på samma sätt kommer att lägga handbojor på mig och med tvång kasta mig in i Ryssland, där jag kommer att dö i fängelse av tortyr för min anti-Putin-hållning.

Mina fem barn kommer att förbli föräldralösa eftersom Sverige har avsagt sig barnets rättigheter och matar kannibalen Putin med mina barn.

Jag är rädd för mitt liv eftersom jag är i förvar av migrationsverket, separerad från mina små barn och har sett godtycke mot Belarussar. Om du får reda på min död betyder det att Sverige inte skyddade mig och min familj, vi matades till Putin.

Nu letar jag efter dem som ska rädda mig och min familj från döden i Ryssland!

Mänskliga rättigheter är det viktigaste i världen!

Sverige har åtagit sig att skydda mänskliga rättigheter och barns rättigheter – det är den allmänna humanistiska principen för en demokratisk stat.

Men något går fel. Migrationsverket har inget aktuellt intyg om Ryssland. Ryska sökande får inte skydd när de verkligen behöver det. Familjer som flyr från krig och förtryck övervägs inte noggrant, deras bevis avvisas omedelbart och de får veta att det inte finns något krig i Ryssland.

Migrationsverket, på alla svenskars vägnar, kastar ut politiska aktivister. Det här borde ni – invånare i landet – veta om!

Auktoritära rusk och belarus regimer har dödat och fortsätter att döda de som inte håller med dem! Det är därför vår familjen till ryska oppositionella ber om skydd och ni kan rädda oss från döden.

Din underskrift och ditt stöd kommer att rädda sju personers liv! Alla har rätt till yttrandefrihet och skydd mot förföljelse. Jag vet att ni är många och att ni kommer att stötta mig och min familj.

Källor

1. Belarusk medier rapporterar om utvisningen av fredliga aktivister mor och son

2. Min kommentar om tragedin https://t.me/astrapress/63418

2024-10-12 13:16:22 +0200