Till: Utbildningsnämnden

Låt vård- och omsorgspogrammet stanna på Polhemsskolan i Gävle

Hej, vi studerar första året på Vård- och omsorgspogrammet på Polhemskolan i Gävle. 27/05-2024 lämnade rektorn och biträdande rektorn beskedet om att programmet med störst sannolikhet kommer behöva förflyttas till Vasaskolan hösten 2025. Vi kommer därmed behöva studera vårat sista år i gymnasiet på en skola som vi inte studerat på tidigare. Vi studenter trivs oerhört bra på Polhem, och vi alla vill kunna gå kvar. Och vi fick inte informationen om att detta kunde ske när vi ansökte vård- och omsorgspogrammet på Polhemskolan. Motivet ledde att alla kommunala gymnasieskolor i Gävle skall ha ett yrkespogram. Vilket Vasaskolan inte har, och därmed vill politikerna förflytta våran linje och oss studenter dit. Vi vill kunna behålla programmet på Polhemsskolan så länge vi kan. Det finns ett antal elever som överväger att hoppa av gymnasiet på grund av detta beslut.

Med denna namninsamling kommer vi att kunna vända oss emot kommunens politiker och förhoppningsvis kunna förhindra att detta beslut går igenom.
Vi vill kunna ta studenten på skolan vi alla valde samt trivs på!

Biträdande rektorn och rektorn framför att politiker har valt att göra på detta sätt för att satsa på vård- och omsorgsprogrammet. Med nyrustade lokaler, nyinköpta möbler och nya praktiska läromedel. Undertiden beslutet diskuterats har inte vi fått möjligheten till att uttrycka våra åsikter.

Vi har alla hört att studenten ska vara en fin stund där man tillsammans ska fira att man är klar med studierna och att ”vuxenlivet” börjar. Vi får inte möjligheten att ta studenten på den skolan vi gjort majoriteten av våran studie i. Där vi har skapat nya kompisar. Skaffat minnen vi kommer minnas för livet, minnen som vi skapat tillsammans med Polhemskolan. De lärare utöver vård- och omsorgspogrammet som alltid välkomnar oss. Matsalen vi alla känner oss trygga i. Cafeterian man kunde umgås i utan att känna sig otrygg. Vi vill fortsätta utvecklas tillsammans med Polhemskolan.. Ska detta bara tas ifrån oss? Vi kommer göra allt i våran makt för att vi ska kunna få gå kvar på Polhemskolan. Och vi hoppas att ni vill hjälpa oss att kunna stanna kvar på Polhemskolan där vi alla känner oss trygga och välkomna.

Gävle, Sverige

2024-05-28 16:36:26 +0200