Till: Politikerna i Alingsås.

Inför fria arbetsskor till vårdpersonal i Alingsås.

Tidigare i år hade politikerna i Alingsås en diskussion i om fria arbetsskor till vård- och omsorgspersonal i Alingsås. Det var efter att en motion som inkommit från Vänsterpartiet i Alingsås. Efter denna diskussionen har ingen förändring skett.

Jag har frågat människor som arbetar för olika arbetsgivare i Alingsås om de har fått
Fria arbetsskor . De jag frågat som arbetat för kommunens hemtjänst har svarat nej. De jag frågat som arbetar för de privata vårdgivarnas hemtjänst har svarat nej.
Idag får vårdpersonal bekosta sina egna arbetsskor med sin lön. Det medför att vårdpersonal går omkring med felaktiga skor som slitna skor på grund av kostanden.
När man inte har bra arbetsskor i hemtjänsten/ vården  så får man belastningsskador man sliter på axlar, ryggar, höfter, knän och det är kostsamt när sjukskrivningarna kommer för arbetsgivare, såväl som för personen som blir sjukskriven. Att få fria bra arbetsskor ger en större möjligheter till att undvika sjukskrivningar och belastningsskador.

Ett par arbetsskor som skyddar vårdpersonalens kroppar kostar 1000 kr uppåt.

Om fria arbetsskor införs i vården så kan  belastningsskador på vårdpersonalens axlar ryggar, höfter, knän, förhindras.
Vårdpersonalen får gå med riktiga skor på Sina arbetspass som  skyddar deras kroppar för belastningsskador, som de får av användandet av fel skor som slitna skor på sina fötter.

Jag arbetar själv i hemtjänsten vi går springer större delen av våra arbetspass. Att vi får bra fria arbetskor är viktigt om våra kroppar ska hålla, när vi tar hand om de äldre människorna dagligen.
Vi vill kunna finnas för de äldre utan belastningsskador.

Hur den kommer att överlämnas

Skicka den till politikerna.

Alingsås, Sverige

2024-08-14 21:22:34 +0200