Till: Mark och Miljödomstol, Naturvårdsverket, Fältbiologerna, Kulturhistoriker

Stoppa förtätning och träddöd i Högalid.

Jag skulle påtala det olämpliga i att ta bort gröna trädkronor mot hus. Dessa ger skugga, samlar regn. Det finns ett grönt stråk från Långholmen och fladdermöss i området. Unika växter på murar och en 1700-talsMalmgård med liten park som skulle påverkas negativt.
Dessa värden har lyfts fram av staden som unika och ändå exporterar man bort. Nedfartmöjlughet för boende uppe på Lundagatan och Skinnarvikesringen stängs av då ett hus byggs istället. Ett högt hus dessutom. Alla med endast fönster mot norr påverkas negativt.
En kulturhistorisk miljö förstörs och områdets karaktär förlorar sin unika plan som var mycket noga planerad under den tidens planlösning.
Fler människor med ännu mindre grönska är en ekvation som inte går ihop. Här krymper den rekreationsyta för människor som inte har möjlighet eller råd att ha egna landställen. Många är äldre i området och många bor i ensamhushåll utan bil. Lägenheter är ettor och tvåor vilket gör att befolkningstätheten är hög i området och slitage och tryck på de ytor som finns är redan nu maximerade.

Vi behöver värna lm historiska miljöer och om det gröna som finns kvar. För varje år naggas mer och mer av stadens grönska. Istället för att göragrönt på hårdföra ytor gör nu staden tvärtom. Tvärs emot all forskning om hur en stad med träd bör byggasför klimatets skull och för de boendes livsmiljö.
Högalid, 117 29 Stockholm, Sverige

2024-01-23 15:18:39 +0100