Till: Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna

Stoppa angiverilagen!

Regeringen utreder just nu en lag, den i folkmun kallade "angiverilagen", som skulle innebära att anställda inom regioner, kommuner och myndigheter skulle bli skyldiga att informera Migrationsverket och Polisen om de kommer i kontakt med någon de misstänker är papperslös.

Vi som Sveriges Arbetsterapeutstudenter, framtidens arbetsterapeuter, tar starkt avstånd från detta och uppmanar regeringen att göra detsamma. Ett införande av en angiverilag skulle få stora konsekvenser för oss i vårt framtida yrkesliv, för vårdpersonal i stort och för samhället. Därför kräver vi att detta inte blir verklighet!

Sveriges Arbetsterapeutstudenter startade den här namninsamlingen då vi anser att angiverilagen skulle innebära ett hot för vår framtida arbetsmiljö men även för samhället i stort.

Införandet av en angiverilag skulle vara ett omfattande brott mot de internationella konventioner som Sverige åtagit sig att följa och därmed även mot våra yrkesetiska riktlinjer. Det skulle urholka den lagstadgade principen om god hälsa och en vård på lika villkor, men även den tillit och trygghet som en patient idag garanteras i kontakten med hälso- och sjukvården.

Det som händer just nu definierar oss som samhälle och det kommer att påverka oss alla! Hållbara starka samhällen byggs med tillit och inte baserat på angiveri, så låt oss i vår framtida profession vara arbetsterapeuter, inte gränspoliser!

Sveriges Arbetsterapeutstudenter är studentorganisationen inom Sveriges Arbetsterapeuter. Sveriges Arbetsterapeuter är både en facklig och professionsinriktad organisation för Sveriges arbetsterapeuter och för studenter under utbildning till att bli arbetsterapeuter.

2024-06-09 19:23:37 +0200

2024-05-29 09:22:54 +0200