Till: Karin Wanngård (borgarråd socialdemokraterna Stockholm stad) Clara Lindblom (borgarråd Vänsterpartiet Stockholm stad) Åsa Lindhagen (miljöpartiet Stockholm stad)

Stockholm stad borde följa efter Göteborg-stopp för israeliska varor i kommunens verksamheter

Det rödgröna styret i Göteborg har röstat för att fasa ut alla varor som köps in från ockupationsmakter.

Israels folkmord på palestinier, där massgravar hittats, tältläger som ska vara skyddade platser bombas liksom sjukhus, kyrkor, skyddsvägar och bostäder. Över 30.000 människor har dött, där över hälften är barn. Svältkatastrofen är ett faktum och Israel har sedan oktober stoppat införsel av hjälpmedel så som mat.

Stockholm stad, vår huvudstad, borde stå upp mot folkmord. Att stoppa all införsel av varor från ockupationsmakter är ett bevis på att man visar att Stockholm säger nej till folkmord. Våra politiker måste sätta ekonomisk press på Israel. Stoppa all handel av israeliska varor och fasa ut de som redan är inköpta samt ändra i stadens policydokument för upphandling och inköp.Det rödgröna styret i Göteborg har röstat för att fasa ut alla varor som köps in från ockupationsmakter så som Israel, Rysslan och Marocko.

För att Sveriges huvudstad ska visa att man försvara demokrati och fred. Att visa Gazas barn att vi inte handlar med deras förövare.
Stockholm, Sverige

2024-06-04 22:20:20 +0200