Till: Stefan Löfven måste stödja Frankrike och Finlands med fleras kamp för att EU ska lägga till kärnkraften i taxonomin för hållbara aktiviteter

Stefan Löfvén måste skriva på om att inkludera kärnkraften i EU:s taxonomi. NU!

EU befinner sig i ett kritiskt ögonblick. Katastrofala översvämningar i Tyskland, Belgien, Nederländerna och Luxemburg har visat att EU inte är immunt mot klimatförändringarna. Rekordhöga temperaturer tillsammans med våldsamma bränder både i Grekland men också i Kanada, Kalifornien och Australien påminner oss om att beslut vi tar om vår energiförsörjning påverkar hela världen. Effekterna av klimatets förändring händer nu, under vår livstid och mänskligheten kommer inom kort stå inför en omfattande effekter om inte tillräcklig åtgärder vidtas nu. Klimatomställningen går för långsamt och EUs fortsatta beroende av kol och gas driver upp energipriserna. EU måste lyssna på sina egna vetenskapliga experter och inkludera kärnkraften i taxonomin över hållbara investeringar (Sustainable Finance Taxonomy (Regulation (EU) 2020/852)).

Kärnkraften är Europas enskilt största kraftslag och står idag för hälften av Europas fossilfria elproduktion. För att lyckas med en socialt rättvis klimatomställning, med rimliga energipriser för alla så måste alla klimatsmarta produktionssätt få samma villkor i EU. Klimatsmart är sol, vind, kärnkraft och gammal vattenkraft. I sin vetenskapliga bedömning rekommenderar EU:s gemensamma forskningscenter att kärnkraften bör inkluderas i taxonomin. JRC slår fast att “det finns inga vetenskapligt belagda hinder för att kärnkraften orsakar större skada på människors hälsa eller på miljön än andra kraftslag som redan inkluderas i taxonomin”, till exempel solkraft, vindkraft och vattenkraft.

Tidigare har tio länder anslutit sig till den allians av länder som står upp för kärnkraften. Länderna kräver tillsammans att kärnkraften ska inkluderas i taxonomin. Det handlar om Frankrike, Finland, Tjeckien, Polen, Ungern, Slovakien, Bulgarien, Rumänien, Kroatien och Slovenien. Efter att även Nederländerna uttalat sig positivt rör det sig om elva länder. Sverige kan spela en mycket viktig roll i denna gruppering av länder och bör därför omedelbart underteckna gruppens brev till EU-kommissionen.

På den andra sidan står Tyskland, Österrike, Belgien och Luxemburg som envetna kärnkraftsmotsåndare med stora fossila intressen. Tyskland lägger ned kärnkraften men behåller kolkraften till 2038 och bygger ut gaskraft och gasledningar. Belgien lägger ned kärnkraft i förtid och subventionerar nya gaskraftverk som ersättning. Österrike är en stor investerare bakom den nya gasledningen Nord Stream 2. Luxemburg has EU:s högst koldioxidutsläpp per capita.

Klimatfrågan är akut. Vi har inte tid att ägna oss åt politiska pseudodebatter. EU:s gemensamma forskningscenter JRC har fastställt att kärnkraften är hållbar och att inga vetenskapliga hinder finns som gör att kärnkraften inte kan inkluderas i taxonomin för hållbara investeringar.

Vi måste ställa om för klimatet och vi måste göra det utan att driva in folk i energifattigdom. Vi har inte tid att kasta bort EU:s enskilt största kraftslag, kärnkraften. Vi behöver alla verktyg i lådan för att klara klimatomställningen, vår energiförsörjning, och genomföra det hela på ett sätt som tar hänsyn till social rättvisa.

2021-10-22 08:15:02 +0200

1,000 underskrifter nådda