Till: Migrationsöverdomstolen vid Kammarrätten i Stockholm, Migrationsverket & Migrations domstolar

Skicka inte Farzaneh Nabati till döden!

Farzaneh Nabati har varit programledare inom den internationella kommittén för protest mot dödsstraffet, vilket har sänts via den Television Kanal Jadid .
Farzaneh riskerar just nu en utvisning till Iran efter att hennes asylansökan fått avslag. Hon har, efter att hon fått avslag från migrationsverket, vänt sig till den högsta domstolen i Sverige. Men även där har hon fått avslag på sin begäran, inte minst för att den ledande ledamoten i kommittén har röstat negativt.
Det ska tilläggas att Farzaneh Nabati har haft drygt ett hundra tv- program mot dödsstraffet på den Television Kanal Jadid. Detta har gjort henne till ett välkänt ansikte hos den islamiska regimen i Iran. Förutom detta har Farzaneh medverkat i filmen zhen(kvinna). Denna film har uppmärksammats i en rad filmfestivaler och fått den första utmärkelsen.
Farzanes aktiviteter begränsas inte enbart till detta utan hennes aktiviteter är omfattande, vilket har i detalj beskrivits i hennes ärende.
Den islamiska regimen i Iran har gång på gång bevisat att den aldrig drar sig undan för att avrätta sina motståndare. Ett bra exempel i det avseendet är avrättningen av Rohollah Zam, en exil iranier som avslöjade regimens hemligheter.
Genom att avslå Farzanehs asylansökan sänder man henne till döden i Iran. Hon som själv har varit en motståndare till dödsstraffet skickas nu till att bli avrättad.
Vi undertecknar av detta brev vädjar att den högsta domstolens tar hänsyn till alla omständigheterna kring detta ärende. Vi vill understryka att hälften av medlemmarna i domstolen hade röstat i Farzanehs favör, därför vill vi undertecknare att hennes ärende granskas på nytt.

Många asylsökande riskerar att skickas tillbaka och makthavarna skickar dem till döden. Som en fri människa kan du stoppa denna handling med ditt rop.

2024-01-17 16:10:10 +0100

2024-01-17 12:51:23 +0100