Till: SJ

Rädda Uppsalapendeln

Tusentals pendlare åker varje dag med SJ:s pendlartåg mellan Uppsala och Stockholm. Avgångarna är livsviktiga för alla människor som behöver ta sig till och från jobb och studier. Nu meddelar SJ att man lägger ner pendlartåget i december 2024. Om det sker är det en fullständig katastrof för resenärerna.

Nedskärningarna sker trots att dagens tågproblem kostar 1 miljon kronor om dagen för resenärerna i tappad tid. Färre än hälften av alla tåg på sträckan var i tid under 2023. Det gör att färre väljer tåget - man har inte kunnat lita på att man kommer fram i tid till jobbet, träffen med vännerna eller hämtningen på förskolan. Samtidigt har det funnits problem med trängsel i befintlig trafik. Men istället för att möta problemen väljer SJ nu att frångå sitt ansvar för tågresenärerna och skär ned på trafiken.

Vi kräver att SJ ändrar sitt beslut, och att pendlartåget mellan Uppsala och Stockholm räddas.

Pendlartåget är livsviktigt för alla de som varje dag behöver ta sig mellan Uppsala och Stockholm för jobb eller studier. Att helt lägga ner linjen skulle få förödande konsekvenser. För många skulle restiden bli betydligt längre, andra skulle tvingas säga nej till jobb eller studier. Risken är också stor att många skulle välja miljömässigt sämre alternativ som bil.
Stockholms län, Sverige

2024-08-28 16:53:08 +0200