Till: Kulturnämnden i Uppsala Kommun

Rädda Ungdomens Hus

Vi kräver att Uppsala kommun håller vad de en gång lovat och erbjuder oss en likvärdig lokal till den centrala lokal vi haft i snart 40 år samt att vi i väntan på detta får vara kvar i nuvarande lokal förutsatt att brandskadorna tillåter. I snart 40 år har vi skapat en fri och kreativ plats och en viktig kulturverksamhet i centrala Uppsala och endast en central lokal kan tillåta oss att fortsätta med detta arbete som betyder så mycket för så många ungdomar. Att flytta Ungdomens Hus bort från staden hade varit att döda det engagemang som finns här och som är så viktigt för Uppsalas ungdomskultur. Ungdomar hör hemma i stadskärnan, kasta inte ut oss i industriområden!

Fredagen den 4e oktober drabbades Ungdomens Hus i Uppsala av en allvarlig brand som i nuläget lämnat föreningen och dess medlemmar utan lokal, något som även satt ny fart i den långa diskussionen om föreningens flytt till nya lokaler.

Ungdomens Hus i Uppsala är en medlemsstyrd förening av och för unga. 1986 fick vi efter en långvarig kamp vår lokal på Svartbäcksgatan 32 i centrala Uppsala där vi funnits fram till idag. Här har flera generationer av ungdomar tillsammans drivit en betydelsefull kulturverksamhet som bland annat består av konserter, replokaler, kafé, ateljé, skateramp, studiecirklar och kurser. Huset är också en central del av Uppsalas musikscen, och en plats dit band från hela landet kommer för att spela.

Huset har länge hotats med flytt på grund av att lokalen ska renoveras och efter branden har lokalfrågan fått nytt fokus, både från oss och kommunpolitikerna.

Vi har i flera år arbetat tillsammans med kommunen för att hitta nya lokaler och det senaste året har vi varit lämnade med ett förslag, nämligen en lokal i industriområdet Boländerna utanför stan. Vi har varit djupt kritiska till förslaget just på grund av läget. Kommunen krävde ett svar från föreningen om vi kunde tänka oss att flytta dit, på vilket vi svarade nej och att vi ville få se andra alternativ.

Redan dagen efter den tragiska branden gav kulturnämnden i Uppsala kommun beskedet att lokalen i Boländerna är deras sista bud och att de inte kommer leta efter några andra alternativ, trots att vi redan uttryckt vårt missnöje.
Detta besked träffar oss mitt i chocken efter branden och visar att vårt påstådda val i frågan om lokalen i Boländerna inte varit på riktigt. Vi finner det oacceptabelt att kommunen försöker dra nytta av situationen för att skynda på vår flytt.

Att flytta till industriområdet hade varit förödande för verksamheten då det är avgörande för oss att finnas där ungdomar finns. Det är för oss riktigt sorgligt att kommunen inte vill prioritera något så levande och viktigt som ungdomskulturen, framför allt med tanke på att Uppsala kommun strävar efter att bli EU:s kulturhuvudstad 2029.

Vi kräver att kommunen värnar om vår unika verksamhet och erbjuder oss en ny lokal med ett läge lika bra som det vi har idag så att vi kan fortsätta bedriva samma verksamhet.
Huset finns tack vare den kamp som Uppsalas ungdomar förde för nästan 40 år sedan och nu måste vi återuppta den kampen för att säkra Ungdomens hus framtid. RÄDDA HUSET!
Skriv under om du också värnar om ungdomars fritid, självbestämmande och kultur!
Uppsala, Sverige

2024-10-10 08:55:26 +0200