Till: Bygg- och Miljönämnden, Sigtuna kommun

Rädda sommarkvällarna på Steninge Brygga

I mitten på juli är det planerat att familjeföretaget Steninge Brygga i Steninge Marina äntligen ska öppna upp sin restaurang. Den gamla Lervarufabriken har varsamt renoverats och det är många kommuninvånare med flera som ser fram emot premiäröppningen. De har tidigare beviljats bygglov där även en uteservering ingår i ansökan, men nu plötsligt så vill ni på Bygg- och miljöavdelningen på Sigtuna kommun inte ge dem tillstånd att använda en del av marken mellan tegelhuset och bryggorna till en uteservering. Planen är att göra den nu omysiga platsen välkomnande och trevlig. Motiveringen på avslag, gällande undantag från strandskyddet : "Vi anser att allmänheten hindras ströva fritt på den aktuella platsen". Detta trots att det kommer skapas en yta och gångväg mellan vattnet och uteserveringen där allmänheten kan passera. Platsen används redan som Marina och ligger dessutom på en gammal industritomt. Den ursprungliga Lervarufabriken uppfördes i början av 1900-talet och byggdes om vartefter behov uppstod. Om byggarna bara visste vad entreprenörerna 100 år senare måste genomgå för att få lov att starta sin verksamhet.

Steninge Brygga och många boende i närområdet med flera upplever att verksamheten gör området tillgängligt och trevligt med parkering, sittplatser, växtlighet, toaletter mm. Samt att man lätt kan passera på gångvägen eller vistas på området mot vattnet utan att gå in på restaurangen.

Restaurangen med sin uteservering är ett enormt lyft för området och skapar en attraktionskraft till kommunen.

Lyssna på kommuninvånarna, känn in platsen och tänk om!

När det äntligen är någon som orkar och har möjlighet att ta sig an att rusta upp den gamla Lervarufabriken och lägger ner hela sin själ i detta projekt, så sätter kommunen käppar i hjulet genom att neka dem att bygga en uteservering. Varför? Läget mot vattnet är som gjort för detta. Att få komma ner till denna oas och äta en bit mat eller en glass och uppleva lugnet och njuta av utsikten vid vattnet, är mycket värt. Man kan redan nu höra Steningebor säga att detta ska bli deras lokala stamställe. Även för de som kommer med båt och vill sätta sig på uteserveringen och äta lunch eller ta en fika, är detta viktigt.

Det är ett unikt läge, en båthamn som är i behov av upprustning. En uteservering blir ett lyft och inte tvärt om.

Vi hoppas att du vill skriva på för att kunna njuta av många ljumma sommarkvällar och gemenskap nere på Steninge Brygga!

Steninge Slottsväg 411, 195 59 Märsta, Sverige

2024-05-25 13:44:26 +0200