Till: Regeringen och Migrationsverket

Rädda Jawad och 99 andra som riskerar utvisning på grund av Migrationsverkets försummelse!

Minst 100 unga vuxna, mest från Afghanistan, riskerar utvisning. De har gjort allting rätt enligt gymnasielagen: Färdiga med skolan, fasta jobb, allt enligt de snåriga datumen och kraven som gymnasielagen innebär. Det enda som har gått fel är att Migrationsverket inte har besvarat deras förlängningsansökan, i många fall på upp till tre år - tills möjligheten till förlängning togs bort och nu får de avslag på sin ansökan om permanent uppehållstillstånd en efter en.

Vi kräver att regeringen och Migrationsverket hittar en nödlösning för dessa unga vuxna, vars liv nu är i spillror. En myndighet bör inte kunna agera på detta fruktansvärda sätt, som systematiskt drabbar så många enskilda.

1. De 100 unga vuxna har inte gjort något fel
Många av dem har under alla dessa år haft kontakt med Migrationsverket och frågat om de behövde komplettera sin ansökan eller när svar skulle komma. De fick som svar att de inte behövde komplettera något.

I andra regioner har Migrationsverket hörsammat advokaters påpekanden att det saknades formella beslut, något som skulle göra att de sökanden riskerade att gå miste om sitt permanenta uppehållstillstånd. Men i Region Syd vägrade Migrationsverket formellt besvara förlängningsansökningar. Resultatet var att de efter december 2023 kunde avslå de 100 ansökningar för permanent uppehållstillstånd på byråkratiska grunder. Sannolikt drabbar detta ännu fler unga vuxna som egentligen uppfyller alla krav.

2. Vi alla ska kunna lita på att våra myndigheter gör sitt jobb
I förlängning underminerar Migrationsverkets agerande förtroendet i rättsväsendet - inte bara hos de som drabbas, utan även hos deras arbetsgivare, deras fotbollslag, vänner, med flera. Verkets agerande kan vi inte uppfatta på annat sätt än att medvetet ha fördröjt formella svar på förlängningsansökningar tills möjligheten försvann december 2023.

Jawad är en av dem som drabbas. Hans överklagande till Migrationsdomstolen och -överdomstolen avslogs - domstolarna kommenterade inte ens Migrationsverkets ovilja att under flera år besvara förlängningsansökan. Denna rättsosäkerhet sätter spår i hela samhället, inte bara hos de drrabbade!

3. Vi behöver välintegrerade unga som jobbar
Många av dessa unga vuxna jobbar i bristyrken, betalar skatt, är färdiga med sin gymnasieutbildning, har sitt liv här, lägenhet, fritidsintressen - och har varit här i 9 år, mer än en tredjedel av sina liv. Sverige har allt att vinna på att behålla dem.

Mer går att läsa här:

2024-08-25 13:38:12 +0200