Till: Statsministern

Petition till Regeringen: Tillägg för Ensamstående och Arbetslösa

**Petition till Regeringen: Tillägg för Ensamstående och Arbetslösa**

**Bakgrund:**

I dagens samhälle står ensamstående och arbetslösa inför unika och ofta utmanande ekonomiska situationer. Medan hushåll med delad ekonomi kan sprida kostnader och risker över flera inkomstkällor, har ensamstående och arbetslösa ingen sådan möjlighet. Detta leder till en ojämn fördelning av ekonomiska resurser och ökar risken för fattigdom och ekonomisk utsatthet bland ensamstående.

**Syfte:**

Vi, de undertecknade, begär att regeringen inför ett tillägg för ensamstående och arbetslösa för att skapa en mer rättvis och balanserad ekonomisk situation. Detta tillägg skulle fungera som ett stöd för att säkerställa att dessa individer har en grundläggande ekonomisk trygghet och möjlighet att täcka sina nödvändiga levnadskostnader.

**Argument:**

1. **Ekonomisk Ojämnhet:**
   - Hushåll med delad ekonomi har fördelen att dela på kostnader för boende, mat och andra nödvändigheter, vilket ger dem en större ekonomisk flexibilitet.
   - Ensamstående måste täcka alla dessa kostnader på egen hand, vilket gör det betydligt svårare att hantera ekonomiska kriser eller arbetslöshet.

2. **Ökad Risk för Fattigdom:**
   - Ensamstående och arbetslösa löper högre risk att hamna i ekonomisk utsatthet eftersom de inte har samma nätverk av ekonomiskt stöd.
   - Ett tillägg skulle bidra till att minska risken för fattigdom och förbättra levnadsstandarden för dessa utsatta grupper.

3. **Social Rättvisa:**
   - Att tillhandahålla ekonomiskt stöd till ensamstående och arbetslösa är ett steg mot ett mer rättvist och inkluderande samhälle.
   - Det skulle säkerställa att alla medborgare, oavsett civilstånd eller sysselsättningsstatus, har tillgång till nödvändiga resurser för att leva ett värdigt liv.

**Förslag:**

Vi föreslår att regeringen inför ett ekonomiskt tillägg för ensamstående och arbetslösa, motsvarande en procentuell ökning av nuvarande arbetslöshetsersättning eller socialbidrag. Detta tillägg bör vara avsett att täcka grundläggande levnadskostnader som hyra, mat och mediciner.

**Avslutning:**

Vi uppmanar regeringen att erkänna den ekonomiska utsattheten hos ensamstående och arbetslösa och att vidta åtgärder för att säkerställa deras ekonomiska trygghet. Genom att införa detta tillägg kan vi tillsammans arbeta för ett mer rättvist och jämlikt samhälle där alla medborgare har möjlighet att leva ett värdigt liv.

---

Vi hoppas att ni tar vårt förslag i beaktande och vidtar nödvändiga åtgärder för att stödja våra ensamstående och arbetslösa medborgare.

Med vänliga hälsningar,

Mikael Nilsson

---

Idag när boendekostnaden ökat och bostäder, driftskostnader och livsmedel blivit så dyra, har ensamstående och arbetslösa det tufft att klara av alla kostnader som de har till vardags, detta är ett problem för många som borde åtgärdas snarast. #bostadskris #fattigdom #ensamstående #arbetslöshet 🇸🇪