Till: Stockholms stad

NEJ till ännu ett byggprojekt på Sparrmansvägen i Hammarbyhöjden. Skriv under idag!

Projekt 2021-14117 Sparrmansbacke/Sparrmansvägen
Länk till byggplanen: https://vaxer.stockholm/projekt/bostader-langs-sparrmansvagen/
Stockholms stad vill nu godkänna ännu ett byggprojekt på Sparrmansvägen, som innefattar två 4-våningshus på vardera sida om Sparrmansvägen. Ett område som idag inte har ett hus som är över 3 våningar högt.
Vi som bor i området fick i flera års tid bli störda av sprängningar och en byggarbetsplats när man byggde radhusen på Sparrmansvägen. Detta var väldigt påfrestande och långdraget. De flesta av oss bor i äldre hus med gamla 2-glas fönster. Efter att radhusen blev klara så har vi sedan dess behövt stå ut med alla underjordsarbeten som fortfarande pågår. Det sprängs och borras från 07 på morgonen till 22 på kvällen än idag (SVOA, tunnelbana med fler)
Ett av de planerade nya husen planeras att byggas bredvid de nyare radhusen, och ett av husen snett emot på andra sidan Sparrmansvägen. Detta innebär att samma människor återigen blir drabbade. Det nya bygget beräknas ta 5 år och det beror på att man ska spränga sönder en stor del berg och den fina naturen ovanpå bergen, med träd samt ett djurliv, som just nu finns mellan de befintliga bostadshusen. Vi har bland annat rådjur, räv, hare och olika fågelarter som tex hackspett. Man ska alltså förstöra både för oss människor och för de djur som lever där. De nya husen kommer att stå mindre än tio meter ifrån de bostadshus som står där idag. Det innebär att de också kommer att spränga närmre än 10 meter från befintliga hus. Ett av de nya husen får perfekt solläge från tidig morgon till sen kväll, till bekostnad av ett befintligt hus, som då kommer att hamna precis bakom det nya huset, och förlorar då allt dagsljus och får titta in i en stenbyggnad i stället för på träden som står där idag. Det bostadsrättshuset investerade dessutom i balkonger bara för något år sedan, ovetandes om denna byggnadsplan. Så vi blir verkligen överkörda och ignorerade på så många olika sätt av Stockholms stad. Stockholms stad skriver på sin hemsida att buller är ett av de största miljöproblemen vi har så det är ganska motsägelsefullt att de ändå är öppna för ett projekt som detta. Att man ska spränga bort vår natur – för ynka 60 nya lägenheter - i stället för att bygga där det finns plan mark som har betydligt mindre miljöpåverkan, och där man kan bygga fler lägenheter än 60, när man ändå håller på. Man behöver heller inte bygga precis intill ett befintligt bostadshus. Det finns större lediga ytor att bygga på utan att behöva förstöra för de som redan bor.
Vi är många som jobbar hemifrån idag, och det finns pensionärer som är hemma på dagtid. Vi mår psykiskt dåligt av denna dagliga terror som aldrig verkar få något slut. Och nu ska det eventuellt bli ännu värre – igen!
Så nu räcker det med bebyggelserna just här!

Låt oss stoppa denna förfärliga byggnadsplan som kommer att gynna så få, och förstöra för så många!
Det är nu bråttom - Skriv under och dela. Hjälp dina grannar som inte har tillgång till internet/Facebook att skriva under.
Listan med namnunderskrifter måste vara inskickad senast 23 oktober 2023
Sparrmansvägen, Johanneshov, Sverige