Till: Service- och tekniknämnden i Katrineholm

Förbättrad Trafiksäkerhet på Dalagatan i Katrineholm

Det är dags att de ansvariga tar dessa problem på allvar och agerar omedelbart. För att säkerställa säkerheten och trivseln för både boende och de många barn som vistas i området krävs följande åtgärder:

1. Införande av effektivare hastighetsbegränsningar: Installera farthinder som verkligen minskar hastigheten istället för de nuvarande chikanerna som används för buskörning.
2. Övervakning och sanktioner: Ökad övervakning av hastigheten samt utdelning av böter till de som inte följer hastighetsbegränsningarna.
3. Förbättrad parkeringsstruktur: Skapa fler parkeringsplatser för skolpersonal och föräldrar för att minska trängseln på Dalagatan.
4. Tryggare övergångsställen och korsningar: Skapa fler och säkrare övergångsställen vid strategiska punkter längs Dalagatan, inklusive säkra övergångar vid korsningar och från gångbanor vid anslutande gator.
5. Samråd med de boende: Involvera boende i beslutsprocessen för att hitta de mest effektiva lösningarna på parkerings- och trafikproblemen.

Problemet är särskilt akut på grund av den stora mängden barn som rör sig på Dalagatan, inte minst på grund av närheten till Skogsborgskolan. Backavallen, en annan viktig plats i närheten, gör Dalagatan till en populär gångväg från centrum och för elever från skolor som Tallås och Söder. Denna situation är oacceptabel och farlig.

Utöver säkerhetsproblemen med hastigheten, har de boende på Dalagatan svårt att ta sig ut från sina hem på grund av den dåliga parkeringssituationen. Personalen på Skogsborgskolan, samt föräldrar som hämtar och lämnar barn dagligen bidrar till en överbelastning av gatan, vilket försvårar livet för de som bor där.

De problem som boende på Dalagatan upplever är inte nya, men det är hög tid att de åtgärdas. Genom att genomföra dessa förändringar kan vi skapa en tryggare och mer trivsam miljö för alla som vistas på Dalagatan. Det är inte bara en fråga om trivsel utan framför allt om säkerhet – för våra barn och alla andra som bor och arbetar i området.
Dalagatan, Katrineholm, Sverige

2024-08-28 19:30:53 +0200