Till: Mikael Brant-Lundin, Sigtuna Kommun

Flytta inte på våra barn!

När kommunen för några år sedan planerade för att bygga en ny anpassad grundskola tog ni inte åsikter om att den var för liten, att det inte kommer att räcka till för framtida elevantal, i er beräkning. Ni gick vidare och byggde en (snart) för liten skola. Barnen har gått i skolan i några få år och den är redan för liten! Resultatet blir att till hösten måste högstadieeleverna flytta på sig till en lokal i en annan skola i kommunen. Våra barn behöver så enormt mycket trygghet och ofta rutiner för att deras vardag ska fungera. De har redan flyttat sig mellan flera skolor flera gånger under de senaste åren för att kunna riva och bygga ny anpassad skola. Har ni tänkt på vilken stress detta skapar hos barnen? Hos personalen? Det är personalen på skolan som måste kämpa extra hårt för att se till att barnen får en så bra och smidig omställning som möjligt. Men hur många gånger orkar de? Jag är extremt orolig för våra barns psykiska hälsa och även för oss föräldrar och personal och vår psykiska hälsa. Vi måste ta hand om barnen och bygga upp dem när de faller, när de går sönder, när deras trygghet tas ifrån dem gång på gång på gång. Ni beslutsfattare sitter bara där på era kontor och tar beslut utan att tänka på konsekvenserna!
Tänk om och gör rätt, flytta inte på våra barn!

Vi funkisföräldrar kämpar för våra barn dagligen i många olika situationer. När jag fick veta att våra barn ännu en gång ska flyttas på gick jag sönder. Jag grät och grät och kände att nu får det räcka. Det tär så otroligt mycket på våra barn att vänja sig vid nya situationer, nya miljöer, att jag känner att det påverkar deras möjlighet till inlärning.  Våra barn har rätt till en trygg miljö där de har sina rutiner för att de ska kunna ta till sig av lektionerna. De har flyttats på för många gånger redan! Varje gång de flyttas på ska dessa rutiner och tryggheten återskapas och det tar tid! Tid från det de är i skolan för! Att lära sig! jag vill göra denna namninsamling för jag vill att kommunen och politikerna ska se att det de gör faktiskt påverkar våra barn. Bara för att barnen inte kan protestera, så ska de inte ta detta beslut utan att någon säger emot! Jag säger emot! Jag protesterar! Jag hoppas att du också vill skriva på.
Sigtuna, Sverige

2024-05-23 22:30:50 +0200