Till: Näringsminister Ebba Busch och LKAB:s ordförande Anders Borg

Nej till LKAB:s grönmålade gruva!

Gruvbolaget LKAB vill öppna en ny järnmalmsgruva i Kiruna, Per Geijer-gruvan. Det skulle bli den fjärde LKAB-ägda järnmalmsgruvan inom samma område.

100% statligt ägda LKAB hävdar att gruvan är en nödvändig del av den gröna omställningen. Men LKAB ska inte oemotsagt få genomföra sina intrång och exploateringar i klimatets namn.

Det samiska ungdomsförbundet Sáminuorra ser med stor oro på den utveckling som sker i Giron och norra Sverige, eftersom Per Geijer-gruvan påverkar samiska barns framtid, de samiska språken och kulturens överlevnad. Gruvan skulle klyva samebyn Gabna mitt itu och omöjliggöra för renarna att röra sig över markerna. LKAB offrar därmed renskötseln och samerna i området. De saknar kunskap eller förståelse för att det är vår framtid som står på spel. [1]

LKAB:s nya gruvplaner skulle drabba alla i närområdet. Statliga LKAB, vars ledning är i Stockholm, förstör och försummar Kirunas skolor och sjukhus. Skol- och sjukhusväggar spricker, sjukhusets verksamhet kan snart tvingas ut i baracker. Kiruna kommun tvingas låna till löner medan LKAB gör miljarder i vinst. [2]

Sápmi och Norrbotten betraktas ofta som en stor råvarubod, ett industriområde där bolag som LKAB får leka fritt. Men klimatomställningen måste ske på ett rättvist och långsiktigt sätt. Den får inte bli ännu ett sätt att ödelägga marker, köra över samer och förflytta Norrbottens resurser till Stockholm. [3]

För de som lever och verkar på markerna ovan “Per Geijer”-fyndigheten är situationen akut.

Nu vill vi samla alla som säger nej till LKAB:s grönmålade* nya gruva.

* LKAB “grönmålar” sin verksamhet, eller i andra ord: de låtsas vara bra för miljön. De pratar om sina “klimateffektiva” järnmalmsgruvor och att de leder vägen mot en “hållbar” koldioxidfri gruvbrytning. Men i själva verket är de raka motsatsen – de förstör marker och skogar, och är landets fjärde största koldioxidbov. [4]

Foto: Hans-Olof Utsi

Gruvan drabbar Kiruna, den drabbar samerna och den drabbar klimatet. Detta rör hela Sverige!

Kiruna
LKAB har tvingat Kiruna till en stadsflytt, en stadsflytt som blir alltmer akut när skolor och sjukhus spricker i oväntad fart. LKAB vägrar ersätta kommunen för att bygga ett nytt sjukhus med modern standard, och Kirunas sjukhusverksamhet kan tvingas flytta ut i baracker redan nästa år. LKAB tjänar miljarder och tittar oberört på medan välfärden går under och kommunen tvingas låna pengar för att kunna betala löner till lärare, assistenter, vårdpersonal och andra som tar hand om invånarna. [5]

Klimatet
Gruvor som sägs vara en del av “den gröna omställningen” innebär i själva verket en ökad produktion och en större konsumtion. Det är ingen lösning på klimatkrisen. LKAB:s nya järnmalmsgruva skulle ha enorm klimatpåverkan, och dessutom fördröja en hållbar samhällsomställning genom att hålla oss kvar i batteriberoende, massbilism och slit- och släng-samhälle.

LKAB är en av Sveriges största koldioxidbovar, även om de gör sitt bästa att dölja det. [6]

Samers rättigheter
Per Geijer-gruvan skulle klyva samebyn Gabna mitt itu. Om Gabna tvingas upphöra vore det en historisk kränkning av mänskliga rättigheter. Svenska samebyar är under högt tryck av exploatörer, men hittills har ingen tvingats upphöra helt.

SVT skriver:

“Om LKAB:s planer blir verklighet riskerar samebyn nu klyvas mitt itu. Då går det inte längre att bedriva traditionell renskötsel.

– LKAB: s ständigt expanderande gruvbrytning och malmtransporter sker på bekostnad av samernas möjligheter att utöva och bevara sin kultur. Renskötseln i området står inför en kollaps och de renar som kommer att finnas kvar kommer inte längre att kunna ströva fritt som de alltid gjort, säger Karin Kvarfordt Niia, talesperson för samebyn.” [1]

I augusti 2023 genomfördes en manifestation i Kiruna för att minnas de marker och hem som ätits upp av LKAB:s gruva, och uppmärksamma fortsatt exploatering. Ungdomar från Laevas och Gabna samlade människor från trakterna i en ceremoni för markerna och i protest mot Per Geijer-gruvan. [7]

Din namnunderskrift och ditt stöd betyder mer än du tror! LKAB och regeringen behöver få veta att vi är många som backar protesterna mot Per Geijer-gruvan.

När du skrivit under får du också hemskt gärna rösta på LKAB som är finalist i Greenwashpriset 2024: https://jordensvanner.se/svenska-greenwashpriset-2024/

Källor

1. SVT, Samebyn om LKAB:s planer: ”Vi offras för att lösa EU:s beroende av Kina och Ryssland”: https://www.svt.se/nyheter/sapmi/samebyn-om-lkab-s-planer-vi-offras-for-att-losa-eu-s-beroende-av-kina-och-ryssland
    DN, LKAB:s gruvfynd kom som en chock för samebyn: https://www.dn.se/sverige/lkabs-gruvfynd-kom-som-en-chock-for-samebyn/